kokemuksia Kastor Inferno Super 10kW :stä?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

kokemuksia Kastor Inferno Super 10kW :stä?

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Sattuuko kenelläkään olemaan kokemuksia em. kiukaasta?

Viime viikonloppuna piti puolentoista vuoden remontin jälkeen päästä ensimmäistä kertaa saunaan, mutta homma kaatui siihen, että vanha kiuas oli hajonnut. :(

Remonttikassa on tyhjä, joten Ikin kiukaat oli pakko unohtaa. Vuolukivikiukaan olisin saanut samaan rahaan (400 euroa) mutta asetin designin hyvien löylyjen edelle: olisivat menneet laudesuunnitelmat jne. täysin uusiksi. Lähtöhinta tälläkin 889 euroa joten ihan kohtuullista olisi, että löylyt olisivat vähintään keskinkertaiset.

Ikin idea on se, että kivimassaa on paljon. Suurin osa kivistä on varsin viileitä, yläosasta irtoaa haluttaessa kipakampiakin löylyjä. Ikiä käytettäessa yhdestä ja samasta saunasta irtoaa siis erilaisia löylyjä käyttötavasta riippuen.

Tässä minun kompro-missi-kiukaassani kiviä on vähän. Kivet on ladottu koriin ja ne ovat erillään vastuksista. Tehoa kiukaassa on saunan kokoon nähden rajusti ja vastukset pystyvät varmasti pitämään kivet halutussa lämpötilassa vaikka joku innostuisi heittelemään vettä enemmänkin (minä en, olen aika heikko löylymies nykyisin).

Tämäntyyppisessä kiukaassa pitäisi oikeastaan olla kaksi termostaattia ja kahdet vastukset: toinen vastus ja termostaatti pitäisi löylykivet halutussa lämpötilassa ja toinen termostaatti ohjaisi vastuksia, jotka eivät olisi kivien lähelläkään vaan jotka vastaisivat itse saunan lämpötilan ylläpidosta.

Kirjoittelen kokemuksista, jahka niitä alkaa kertyä. Vaikka myyntimiesten puheista muuta voisi uskoa, niin kiuas on vain yksi lenkki hyvää saunaa rakennettaessa eikä edes tärkein sellainen: ilmanvaihdon heikkouksia ja virheitä minä enemmän pelkään kuin kiukaan puutteita.

- Jos tämä vakinainen köyhyys joskus tilapäisesti helpottaa, niin voin sitten vaihtaa tuohon Ikiin ilman suurempia muutostöitä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: kokemuksia Kastor Inferno Super 10kW :stä?

No niin, ensimmäiset löylyt lehautettu. Tavallaan. Mies kauheassa flunssassa ja lapset juoksivat koko ajan löylyhuoneeseen ja ulos.

Mutta kyllä tuo kiuas toimii. Ladoin siihen kiviä hyvin harvakseltaan, ja ajatukseni on laskea saunan lämpötila suhteellisen alas ja käyttää melko runsasta vesimäärää. Normaalisti näin pienellä kivimäärällä (ehkä noin 20 kg) löyly lopahtaa muutaman pehmeän, pitkän löylyn jälkeen kesken ja vesi vain valuu lattialle: uskoisin, ettei tämän kiukaan kanssa välttämättä näin käy (koska sähköistä tehoa on noinkin paljon pitäisi purkin pystyä säilyttämään kivien lämpö kohtuullisesti). Saapi nähdä, jahka tulee rauhallinen ilta hieman kokeilla asioita.

Tärkeintä on, että sauna on taas käytössä. Puolitoista vuotta ilman saunaa oli aika paha pala, varsinkin kun kesämökilläkin on ollut osittain sama tilanne.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tuli tilaisuus hieman paremmin löylytellä, ja ihan tyytyväinen laitteeseen olen. Tekee työnsä ja on nätti kuin perhana. Listahinnalla olisin toki ostanut tuon Ikin. Tämä on sitten aika heikon löylymiehen antama puoltoääni, palvatun lihan ystävät voisivat olla grillistäni aivan toista mieltä.
selfaddict
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja selfaddict »

Onko kellaan kokemuksia Aito-kiukaista. Jos on, miten vertaisitte IKI-kiuasta Aito-kiukaaseen loylyjen suhteen? Ajattelin vaan jos ja kun omastani aika jattaa, ostanko uuden Aito-kiukaan vai silmiahivelevan kauniin Iki-kiukaan. Ja pelkastaan puulammitteisista kiukaista kokemuksia haetaan mielellaan.

Itsellani on AK-47 saunassani ja olen ollut enemman kuin tyytyvainen kun olen silla saunaa lammittanyt.
Ei ihminen ole kone, eika mies ole jumala.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Perinteiset kiukaat ovat palotapahtuman tehokkuuden suhteen pahasti ajasta jäljessä. Ainakin jos lämmittää ostopuilla kannattaa tutustua noihin muutamaan harvaan kiukaaseen, joiden suunnittelussa on otettu mallia nykyaikaisen puukattilan rakenteesta.
?keskellä kämmentä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ?keskellä kämmentä »

noihin muutamaan harvaan
Siis mihin?
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
pvalila
Jäsen
Jäsen

?keskellä kämmentä kirjoitti:
noihin muutamaan harvaan
Siis mihin?
Pahus, luulin pääseväni asiasta tuollaisella epämääräisellä lauseella.

Päätäni revin ja raastoin, googlasin sillä ja tällä sanalla ja löytyiväthän nuo joskus ohimennen läpiluetut sivustot.

Googleta sanalla "läpivirtauskiuas", saat paljon mielenkiintoista luettavaa.
?keskellä kämmentä
Jäsen
Jäsen

Kävin lukemassa muutaman sivun ja tuli ongelma:
olen haaveillut jo pitkään iki-jäljitelmästä (paljon kiviä ja pehmeä löyly)
ja nyt toi läpivirtauskiuas kuulostaa tosi hyvältä...
Saiskohan niistä suunniteltua jonkun yhdistelmämallin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

?keskellä kämmentä kirjoitti:Kävin lukemassa muutaman sivun ja tuli ongelma:
Hmmm. mitä "?keskellä kämmentä" tarkoitat yhdistelmämallilla? En olekaan tuollaisiin törmännyt :shock: Liian mielenkiintoisia :-) Nyt "pvalila" voisi rauhoittua ja olla heittämättä näitä ajatuksiaan kun tulee joka suuntaan hienoja oivalluksia. :lol: Alkaa liikaa kiinnostamaan vai onko syy täällä päässä...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
?keskellä kämmentä
Jäsen
Jäsen

Täällä päässä ei ainakaan ole mitään vikaa... :lol:

Tämmönen kiuas tuli mun miäleeni:
-jossa olisi iso tulipesä, jolloin ehtisi tuli "palaa" kokonaan ennen hormia
-ilma tulisi tulipesään lasiluukun reunoilta ja alta ja tulipesän perältäkin,
jolloin palaisi tehokkaammin ja luukku pysyisi puhtaampana
-paaaljon kiviä = mun silmään nätti ja uskoakseni pehmeät löylyt
-pintalämpötila alhainen = ei pitkiä turvaetäisyyksiä

Sitä paitti ethän sä sellaseen ole voinu törmätäkään, kun mä eilen sitä vasta aloin miättiin :wink:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Yksi asia, mikä kannattaa tarkistaa, ennen kuin noista vastavirtauskiukaista innostuu liikaa, on niiden asettama vaatimus polttopuun laadulle.

Nykyaikaisissa kattiloissa puu palaa todella tehokkaasti, mutta roskapuuta ne eivät mielellään syö. Perinteisesti saunan kiuas on ollut se talon hyötysuhteeltaan heikko mutta kaikkiruokainen tulipesä. Luultavasti nämä uutuudetkin osaavat toimia perinteisen kiukaan tavoin, kun siihen on tarve.

Hyvät löylyt eivät koskaan ole tulleet roskapuusta, mutta se on sitten ihan eri juttu.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
?keskellä kämmentä kirjoitti:Kävin lukemassa muutaman sivun ja tuli ongelma:
Ikistä on kopioita aika paljon, eritasoisia ja -hintaisia. Idea on simppeli, hyvät löylyt irtoavat varmasti kopioistakin. Virossa eräs firma moisia kopioita teki, ehkä sellaisen saisi vielä jostain? Kannattaa kyllä olla tarkkana siinä, että valitussa kiukaassa ovat materiaali- ja kestävyysasiat kunnossa.

Hmmm. mitä "?keskellä kämmentä" tarkoitat yhdistelmämallilla? En olekaan tuollaisiin törmännyt :shock: Liian mielenkiintoisia :-) Nyt "pvalila" voisi rauhoittua ja olla heittämättä näitä ajatuksiaan kun tulee joka suuntaan hienoja oivalluksia. :lol: Alkaa liikaa kiinnostamaan vai onko syy täällä päässä...
Juu, täytyy yrittää rauhoittua - muutoin lähtee munkin lakin vipperä kiertämään sitä samaa rataa jota sun propellis jo viuhuu.

Ampujien vanha viisaus on se, ettei kymppien ampuminen ole vaikeaa; vaikeaa on jättää ysit ampumatta.

Sama juttu pätee innovaatioihin ja oivalluksiin, etukäteen on vaikea tietää, mikä on hyvä ja mikä täyttä harhaa.

Yli kaksikymmentä vuotta sitten arvailin, että tulevaisuudessa taskupuhelimet syrjäyttävät lankapuhelimet. Tässä osuin oikeaan.

Lähes saman ajan olen odottanut, että alettaisiin edes puhua päätieverkon sähköistämisestä: autot kulkisivat kaupungissa akuilla ja lataisivat ne kulkiessaan pääteitä kaupunkien välillä. Taisin osua harhaan? Samoin olen aina yrittänyt selittää, ettei auton kehittäminen viisaammaksi ja viisaammaksi auta, pitäisi kehittää tietä ja liikennejärjestelmää. Pieleen tämäkin ennustukseni: autoista yritetään tehdä kolarinkestäviä sen sijaan että keskityttäisiin estämään kolarit. Olen joskus ollut kehittämässä työkseni älykäs talo-teknologiaa, naittamassa softaa ja kovoa, mutta vähintään yhtä mielenkiintoista olisi olla laittamassa alulle älykäs tie -konseptia.

- Huvittava yhteensattuma, suurin asiakkaani yli vuosikymmenen ajan oli Tielaitos ja softaahan sinne tuli toimitettua. Ei älykkääksi tieksi, vaan ihan vain perinteisesti projektinhallintaan jne.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Heippa vain, vuoden 2008 pvalila…tässä vuoden 2026 pvalila.

Noin 18 vuotta Inferno II palveli ongelmitta, ja äsken siitä irtosivat taas aivan yhtä hyvät löylyt kuin silloin uutena.

Mutta nyt kiuas on alkanut satunnaisesti lakkoilla, se ei aina käynnisty. Tänään se jopa sammui käynnistyttyään, mikä on aivan uusi oire.

Lähes varma olen siitä, että ongelma on vuosien mittaan kiukaan ohjauspaneelikoteloon tihkunut löylyvesi. Kalvonäppäinten toiminta on edelleen priima, joten ehkä tuo puhdistamalla tuosta toipuu.

Mielenkiintoista on se, että tuo tekninen ratkaisu on edelleen saatavilla. Nykyisin samaa kiuassuunnittelua myydään nimellä Veto ja se maksaa ohjauskeskuksen kanssa vaatimattomasti 2000 euroa.

Kastor firmana on kuopattu, Harvia osti sen pois. Mutta Kastorin lupaus pitkästä elinkaaresta on totta, sillä kiukaassa on edelleen alkuperäiset vastukset. Kyse ei ole pelkästään vastusten laadusta vaan siitä, että vastukset eivät ole kosketuksissa kivien kanssa.
Vastaa Viestiin