Viime viikonloppuna piti puolentoista vuoden remontin jälkeen päästä ensimmäistä kertaa saunaan, mutta homma kaatui siihen, että vanha kiuas oli hajonnut.
Remonttikassa on tyhjä, joten Ikin kiukaat oli pakko unohtaa. Vuolukivikiukaan olisin saanut samaan rahaan (400 euroa) mutta asetin designin hyvien löylyjen edelle: olisivat menneet laudesuunnitelmat jne. täysin uusiksi. Lähtöhinta tälläkin 889 euroa joten ihan kohtuullista olisi, että löylyt olisivat vähintään keskinkertaiset.
Ikin idea on se, että kivimassaa on paljon. Suurin osa kivistä on varsin viileitä, yläosasta irtoaa haluttaessa kipakampiakin löylyjä. Ikiä käytettäessa yhdestä ja samasta saunasta irtoaa siis erilaisia löylyjä käyttötavasta riippuen.
Tässä minun kompro-missi-kiukaassani kiviä on vähän. Kivet on ladottu koriin ja ne ovat erillään vastuksista. Tehoa kiukaassa on saunan kokoon nähden rajusti ja vastukset pystyvät varmasti pitämään kivet halutussa lämpötilassa vaikka joku innostuisi heittelemään vettä enemmänkin (minä en, olen aika heikko löylymies nykyisin).
Tämäntyyppisessä kiukaassa pitäisi oikeastaan olla kaksi termostaattia ja kahdet vastukset: toinen vastus ja termostaatti pitäisi löylykivet halutussa lämpötilassa ja toinen termostaatti ohjaisi vastuksia, jotka eivät olisi kivien lähelläkään vaan jotka vastaisivat itse saunan lämpötilan ylläpidosta.
Kirjoittelen kokemuksista, jahka niitä alkaa kertyä. Vaikka myyntimiesten puheista muuta voisi uskoa, niin kiuas on vain yksi lenkki hyvää saunaa rakennettaessa eikä edes tärkein sellainen: ilmanvaihdon heikkouksia ja virheitä minä enemmän pelkään kuin kiukaan puutteita.
- Jos tämä vakinainen köyhyys joskus tilapäisesti helpottaa, niin voin sitten vaihtaa tuohon Ikiin ilman suurempia muutostöitä.