Kongo

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Re: Kongo

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Oto Hascak kirjoitti:
Rouva kävi ehtoopäivällä työmaalla ja otti 22 kuvaa kaivuutyömaasta, mutta näistä kuvista 100% oli tärähtäneitä... :roll: Eli kuvaa ei löydy tuosta rupeamasta. Sen sijaan hän otti muutaman sisäkuvan, jotka ovat julkaisukelpoisia.
Oliko varma ettei ollu kuvattavat äijät 100% tärähtäneitä kun tollaseen urakkaan alkoivat :wink:
No hatunnoston arvoinen urakka kuitenkin viini
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Oto Hascak kirjoitti: On se vaan metka fiilis seisoskella räystään alla, kun talossa ei ole rännejä ja taivaan täydeltä tulee tavaraa suoraan niskaan.
Aijai-jai-jai!!Yritetty on auttaa tällä saralla mutta taitaa olla kaikki rullamitat hävinnyt sinne salaojakaivantoihin... :mrgreen:
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Kaivurimies soitti illalla... Ei pääsekkään tänään työmaalle, mutta lupasi kyllä tulla sunnuntaina. :roll: Jos kyseessä ei olisi sukulaismies ja KVV-suunnittelija, niin olisi urakoitsija vaihtunut jo ajat sitten. Kokeillaan nyt vielä tulevaan maanantaihin asti ja vaihdetaan sitten miestä. Noh, tänään vedellään loput styroksit paikoilleen. Kaivurimies tehkööt lopulliset täytöt styroksien päälle ja avatkoon ojan putkille kohti liittymää.
Tomppa kirjoitti:
Oto Hascak kirjoitti: On se vaan metka fiilis seisoskella räystään alla, kun talossa ei ole rännejä ja taivaan täydeltä tulee tavaraa suoraan niskaan.
Aijai-jai-jai!!Yritetty on auttaa tällä saralla mutta taitaa olla kaikki rullamitat hävinnyt sinne salaojakaivantoihin... :mrgreen:
:mrgreen: En ole unohtanut mittausoperaatiota, olen sitä vaan lykännyt eteenpäin... :oops: Tarttis olla toiset pitkät tikapuut, jotta saisin nuo lappeet mitattua. Paitsi jos mitan ei tarvitse olla kovin tarkka, niin sitten saan kyllä mitat järjestettyä. Periaatteessa nuo syöksyputket saa mitattua justiinsa, kun rännikaivot alkavat olla kunnossa. Lappeen tarkan pituuden määrittäminen onkin sitten hankalampaa, mukamas... :mrgreen:
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
apache
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://mettahyvonen.blogspot.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja apache »

Oto Hascak kirjoitti:Kaivurimies soitti illalla... Ei pääsekkään tänään työmaalle, mutta lupasi kyllä tulla sunnuntaina. :roll: Jos kyseessä ei olisi sukulaismies ja KVV-suunnittelija, niin olisi urakoitsija vaihtunut jo ajat sitten. Kokeillaan nyt vielä tulevaan maanantaihin asti ja vaihdetaan sitten miestä. Noh, tänään vedellään loput styroksit paikoilleen. Kaivurimies tehkööt lopulliset täytöt styroksien päälle ja avatkoon ojan putkille kohti liittymää.
Minä ihmettelinkin jo, että eikö tuollainen kaivurimies olisi ensimmäisen oharin jälkeen kannattanut laittaa vaihtoon. Suku on pahin :)
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

apache kirjoitti:Minä ihmettelinkin jo, että eikö tuollainen kaivurimies olisi ensimmäisen oharin jälkeen kannattanut laittaa vaihtoon. Suku on pahin :)
Suku on pahin. :wink: Toisekseen kyseessä on hyvä ja halpa mies eli jokunen euro on säästöä luvassa. Tosin säästöä on jo nyt tullut näiden kahden päivän aikana aika oleellisesti, sillä talon ympäristö on periaatteessa valmis. Ainoastaan ne loput täytöt puuttuvat ja yksi salaojakaivo on asentamatta, sen kun olisi joutunut lapiolla kaivamaan niin pirun syvälle. Tuosta kyseisestä salaojakaivosta kaivantoa sitten jatketaan kohti kokoojakaivoa, johonka myös sadevesiputket (rännivedet) liittyvät.

Appiukon kanssa hoidettiin homma kunnialla loppuun ja enempää ei pysty ilman kaivuria tekemään. Sen verran innostuttiin, että kaikki styroksit ovat jo maan alla piilossa. Kottikärryyn tarvii vaihtaa uusi rengas, sen verran ahkerasti suhattiin pitkin poikin tonttia. :mrgreen:

Näitä kaivurimiehiä on kaksi, veljeksiä kun ovat. Nuorempi veljistä kaivoi isolla koneella kaikki pohjat viime keväänä ja hän ilmaantui aina sovittuna ajankohtana paikalle. Nyt kun sitten piti näiden putkien kanssa pelata, niin hommat piti teettää pienemmän kaivurin omistavalla vanhemmalla veljellä joka, on joskus päivätyönsä tehnyt kaupungin vesi- ja viemäriosastolla. Periaatteessa voitaisiin loput hommat teettää taas sillä nuoremmalla veljellä ja isommalla kaivurilla, sillä nyt ei tarvitse kaivaa mitään muuta kuin se linja sinne kaupungin viemäreille.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Oto Hascak kirjoitti:Kottikärryyn tarvii vaihtaa uusi rengas, sen verran ahkerasti suhattiin pitkin poikin tonttia.
Mitä, saitteko gummin vingutettua sileäksi?!

Mua sitten läyläsee tommoset tyypit jotka ei vaivaudu paikalle. Sitä on itekkin joskus ollut ihmeissään kun on vaikka sähkäri ja kaivinkone paikalla (ja liksa juoksee) mutta putkari puuttuu. Kohdalleni sattuneista putkimiehistä ei valitettavasti ole ollut kuin pahaa sanottavaa: tyyriitä miehiä, etenkin kun eivät saavu paikalle. Onneksi on sitten loppujen lopuksi pärjätty ilmankin. Ja onneksi eivät ole olleet sukulaisia - olen saattanut olla suora kertoessani mitä mieltä olen moisesta, ja peruessani jatkourakat.

Paras oli yksi paikallinen yrittäjä joka mainosti tekevänsä yli 25 vuoden kokemuksella... kävi tsekkaamassa paikat, ottamassa tilauksen vastaan ja antoi ymmärtää tekevänsä homman itse. Yllätys oli melkoinen kun paikalle tulikin kaksi hentoviiksistä amiskaveria, joiden yhteenlaskettu ikä oli ehkä tuo 25 v. (vielä isompi ylläri oli seuraavana vuonna kun keittiöstä löytyi kavereiden aiheuttama vesivahinko - eivät olleet osanneet kiristää kiinnikkeitään oikein, vaan ne olivat murtuneet. Puolesta huushollista piti muuttaa mööpelit muualle, purkaa hyväkuntoinen puulattia pois, kuivattaa jne... V***u että meinasin vääntää nenästä kun näin kavereita tuolla kylillä. Niin turhaa, niin turhaa...)

Toivotaan että saat jommankumman veljeksistä tontillesi pian. Nostan kyllä hattua hauiksillenne!

pelkka
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

pelkka kirjoitti:Nostan kyllä hattua hauiksillenne!
Minä en nosta mitään enkä edes kumarra kiitokseksi, sillä sen verran on paikat jumissa ja kipeinä! :lol: Kävi luvalla sanoen aika paljon kropan päälle tuo rupeama... :mrgreen: Sitä hattua kannattaa oikeasti nostaa niille, jotka kaivavat ne salaojat käsipelillä sen RMT:nsä ympärille viisikymmentä vuotta talon valmistumisen jälkeen. Täällä muistaakseni jossakin keskustelussa sivuttiin tuota asiaa ja sellaisia kaivajia ilmoittautui. :?

Jotta ei mene ihan pelkästään jeesusteluksi ja urakoitsijoiden aikataulujen mollaamiseksi, niin myönnettäköön, että olen omat oharini myös tehnyt... :oops: Mulla oli yksi pirun hyvä kohde ja sinne piti tehdä kaikenlaista ja aika paljon ehdein tekemäänkin, mutta tämän oman projektin myötä tuli parit oharit tehtyä. En tosin mitään sovittuja aikatauluja rikkonut, mutta en vaan yksinkertaisesti ehtinyt sinne työmaalle, vaikka aiemmin olinkin lupaillut. Sitten kun olisi ollut aikaa, niin olin niin rättiväsynyt, että aika meni lepäämiseen. Muita ohareita en kyllä ole sitten tehnytkään näissä hommissa.
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hippula07 »

Olisi mielenkiintoista seurata projektiasi kuvien muodossa. Etkö perustaisi kuva-albumia ja jakaisi sen muiden nähtäväksi?

- Antti
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Hippula07 kirjoitti:Olisi mielenkiintoista seurata projektiasi kuvien muodossa. Etkö perustaisi kuva-albumia ja jakaisi sen muiden nähtäväksi?
Nääh... En perusta erillistä albumia/galleriaa kuville. Kuvia tulee tähän ketjuun, mutta valitettavan harvakseltaan. Tiukan seulan läpäisseet kuvat löytyvät tästä ketjusta kaiken OoTeen ja muun elämää tärkeämmän jaarittelun joukosta. :wink: Kuvia pitäisi noin niin kuin muutenkin räpsiä enemmän, mutta jotenkin se tahtoo aina jäädä.

Kävi sellainen ihme, että kaivurikuski ilmaantui työmaalle (tuli tosin melkein 3 tuntia myöhässä). Nyt kun saatiin kaivuri työmaalle, niin tunnin ähellyksen jälkeen jouduttiin toteamaan, että liian pieni kone meikäläisen mäelle... Ei saatu edes tontin rajalla kaivettua auki viemäreiden liittymäkohtia, koska vastaan tuli kuution kiviä. Noh, tiistaina tulee seuraava mies kokeilemaan isommalla koneella. Tiistaille ei tosin jäänyt kuin 10-15 metriä kaivettavaa eli ihan viimeinen pätkä kokoojakaivolta eteenpäin. Pirtin ympärystö on kunnossa ja yli puolet siitä kaivannosta kohti liittymäkohtaa. Eli ei tuo kaivuu-urakka ole enään kuin puolesta päivästä kiinni. Piha ei tule tässä vaiheessa valmiiksi ja se ei missään nimessä ole ollut tarkoituskaan, kunhan saadaan pirtin ympäristö piiloon.

Rouva siirsi loput purut pihalta yläpohjaan. Välineenä jätesäkki ja kihveli.
Kuva

Tän päivän kaivuut olivat huomattavasti mukavammat kuin pari edellistä päivää. Kaivamista on huomattavasti mukavampi katsella montun reunalta kuin heiluttaa itse lapiota... :mrgreen:
Kuva
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hippula07 »

Meidän talossa on neljännes alkuperäistä hirsitorppaa vuodelta -38. Tämänkin takia näkisin mielelläni kuvia teidän tulevasta "torpasta". Jos kuvien esillelaitto tuntuu ongelmalliselta niin ainakin kuvaboxin kautta se on tosi simppeliä. Oman saunarempa aikana otin aina välillä muutaman kuvan ja illan päätteeksi latasin ne tonne kuvaboxiin.

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/28anp+a ... jekti.html

Tuo meidän sauna on rakennettu varmaan joskus 40-luvun taitteilla, joten vanha sekin on.

- Antti
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Hippula07 kirjoitti:Jos kuvien esillelaitto tuntuu ongelmalliselta niin ainakin kuvaboxin kautta se on tosi simppeliä.
Ei kuvien esillepano ole ongelmallista, en vain halua tuoda kaikkia otettuja kuvia julki. :wink: Mulla on tunnukset tuonne kuvaboxiin ja sen lisäksi olen käyttänyt jo useamman vuoden menestyksekkäästi photobucketin vastaavaa palvelua.

Eli kuvia kaipailevat foorumilaiset joutuvat jatkossakin kaivamaan vähäisen julkisen kuvamateriaalin tästä ketjusta tai vierailemaan itse työmaalla.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Oto Hascak kirjoitti:tai vierailemaan itse työmaalla.
Onko tämä kutsu? Ja joutuuko siellä hommiin?
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

pelkka kirjoitti:
Oto Hascak kirjoitti:tai vierailemaan itse työmaalla.
Onko tämä kutsu?
Kyllä sitä voi avoimena kutsuna pitää. Kongo ei ole mikään "hardcoreperinnemiesten" yksinoikeus eli Pekan ja Tompan ohella ovat muutkin tervetulleita ihmettelemään.

Eli jos joku foorumilainen sattuu lähiseudulla oleskelemaan tai Kongo osuu matkan varrelle, niin kyllä ihan mielelläni sitä esittelen. Harva asia on niin mukavaa kuin p*skan tärkeä tärkeily ja päteminen... :oops: :mrgreen:
pelkka kirjoitti:Ja joutuuko siellä hommiin?
Ei joudu. :-)
wille.penttila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja wille.penttila »

olis hemmetin mukava nähä millä mallilla nykyänsä.. !!!
sopiiko tulla poikkeen projektilla ennen joulua kun joka tapauksessa "joutuu" sukuloimaan suurSastamalassa ennen joulua...
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

wille.penttila kirjoitti:sopiiko tulla poikkeen projektilla ennen joulua kun joka tapauksessa "joutuu" sukuloimaan suurSastamalassa ennen joulua...
Onnistuu pienellä varauksella eli en ihan tarkkaan osaa tässä vaiheessa sanoa, että miten omat aikatauluni menevät ennen joulua. Töitä on perjantaihin asti ja sitten aion olla pari päivää kännissä... :mrgreen: Sunnuntaina olen niin kipeä, että työmaalle en vaivaudu. Maanantain ja tiistain oon vissiin työmaalla.

Nyt on kaivuut sitten tehty, ainakin melkein. :lol: Kaikki muut asiat ovat kunnossa paitsi huleviemäriin liittyminen. Ei ollut viemäreitä löytynyt samasta kohdasta, jossa kaikki muut liittymät olivat. Päätettiin sadevesiputket väliaikaisesti rinteeseen ja alettiin selvittelemään varsinaisen viemärin sijaintia. Liittymäkohta sitten löytyi tontin toisesta reunasta eli se joudutaan kaivamaan tontille johtuvan tieliittymän ali, sitten joskus keväällä...

Nyt rynkäistiin lankomiehen kanssa ohimennen karmit Kongoon. :-D Ihan tieteen ja taiteen sääntöjen mukaan ei edetty eli karmeista ei tullut "perinteisiä". Ei alettu metsästämään isoa ja komeata lankkua, vaan tyydyttiin liimaamaan aihio itse. Lankomies oli jo aiemmin jemmannut pirun komeata 2"x4" lankkua yhdeltä rakennustyömaalta. Kyseiselle työmaalle oli tullut ylimääräistä lankkua ja lanko oli kasaa tarkastellut ja havainnut, että p*rkeleen tiukkasyistä mäntyä! :shock: Oli sitten ostanut pilkkahinnalla useamman metrin kyseistä tavaraa ja kuivattanut vestaallaan. Oli kyllä oikeasti älyttömän komeata tavaraa, vajaakanttista tosin. Oksiakin luonnollisesti on, mutta eiköhän niiden kanssa pärjätä. Lauantaina sitten alettiin pätkimään tavaraa. Lankut pätkittiin ensin suurin piirtein oikeaan mittaan ja sitten höylättiin oikohöylällä. Oikohöylän jälkeen tasohöylästä läpi ja liimaukseen. Liimattiin aina kaksi lankkua kyljikkäin ja näin saatiin 19 senttiä syvät karmit, leveydeksi jäi tosin vain noin 45 milliä... :roll:

Kun liimaukset olivat kuivat, niin säädettiin jyrsimeen tällit kuntoon ja jyrsittiin aihioihin kyntteet. Tämän jälkeen aihiot pätkittiin lopulliseen mittaansa ja askarreltiin sirkelillä "liitokset". Eli koska karmimateriaali ei kooltansa ollut perinteisen veroista, niin ajateltiin, että ei tarvitse tehdä perinteisiä liitoksiakaan. Liitokset hoituivat puutapeilla, liimalla ja ruuveilla. Synti, mutta enköhän sen kanssa pysty elämään. Lopulta karmit koottiin ja porattiin vielä karmiruuveille reiät. Lopputuloksena oli 11 karmia ja aikaa meni kahdelta veijarilta kaikkinensa hiukan vajaat kolme päivää (8 tunnin päiviä). Totuuden nimissä ja yhtään kehumatta on todettava, että vaikka karmeista ei aivan kristilliset tullutkaan, niin ovat ne ainakin jumalattoman komiat! :-D Onnistuttiin kyllä helkkarin hienosti. Kuvia ei luonnollisestikkaan ole valmiista karmeista, mutta josko tässä joulun pyhien aikaan saisin aikaiseksi. Rouva niitä on parai'aikaa maalaamassa eli saattavatpa ne ennen palkkatöiden jatkumista seiniinkin ilmestyä. :cool: Kamiinakin on jo kannettu paikalleen ja sähkömies tulee kytkemään viikonloppuna sähkökaapin kaapeleihin.

Aihioiden liimausta huippuhienoilla puristimilla. :lol: On muuten toimiva patentti! :wink:
Kuva

Liimattuja aihioita odottamassa jyrsimistä. Aihioiden päissä on numerot, jotta pystyttiin pitämään eri osista kirjaa. Karmeja kun tuli kaiken kaikkiaan seitsentä eri mallia/kokoa. :shock: Eli ei noita ihan sarjatyönä pystytty tekemään. Yksi karmimalli oli sellainen, että niitä tuli peräti kolme samanlaista. Kuulostaa sekavalta ja levottomalta, mutta tuon ikkunoiden koon, mallin ja sijainnit olen miettinyt aika tarkkaan ja niistä muodostuu kiva kokonaisuus. :-D
Kuva

Siinä tulee aihio toista kertaa jyrsimen lävitse. Pystyvälikarmit kulkivat neljä kertaa jyrsimestä ja kaikki muut vain kaksi kertaa.
Kuva

Tässä lankomies sirkelöi tilaa sille "liitoksellemme". Perinnemies teki hassut karmit, kun talttaa ei juurikaan jouduttu käyttämään... :oops:
Kuva

Komiat tuli. Älkööt suurimmat puristit ja hc-perinnemiehet minua nyt aivan ristiinnaulitko! :mrgreen:
Vastaa Viestiin