Omalla luvalla tekeminen

Kokemukset kuntien ja kaupunkien rajoituksista ja määräyksistä. Toisissa kaupungeissa ei rajoituksia ole lainkaan ja joissakin hyvinkin tiukat määräykset vanhan rakennuskannan säilyttämiseksi. Kerro kokemuksesi.
Hower
Jäsen
Jäsen

Re: Omalla luvalla tekeminen

Viesti Kirjoittaja Hower »

vviklalle.
Ja tehdäänkin mainitsemallasi tavalla. Mutta jos laitat styroksin kiinni sokkeliin ilman patolevyä, Ulkolaudoituksen sekä styroksin väliin ei jää rakoa. Tuloksena on se että alareuna ulkolaudoituksesta mätänee koska sokkelin ja styroksin välinen kosteus ei pääse kun ulkolaudoituksn väliin.
Sellanen 15cm paljasta sokkelia patolevyn jälkeen pitää kuivana sokkelin sekä laudoituksen.
.
Käsitin, että kyseenalaistit ylipäätään styroksin käytön maanpäällisessessä sokkelissa.
En ole ihan varma suositteletko patolevyn käyttöä sokkelin ja styroksin välissä, mutta kyllä sen rytoksin voi huoletta kiinnittää suuoraan betoniin. Ennemminkin niin, että missään tapauksesssa ei patolevyä... se estää kuivumisen ulospäin totaalisesti.
Laudoituksen ja styroksin liitoskohta on sitten asia erikseen; jos mitään lisäeristeitä ei ole lisätty tai laudoituksia uusittu niin styroks/rappaus tulee ulommaksi kuin laudoitus. Käytännössä siihen styroksin ja laudan väliin kyllä jääkin jonkinmoinen rako, jokatapauksessa styroksi kannattaa viistää reilusti ja jonkinmoinen tippanokallinen pellitys lienee tarpeen. Minkäännäköistä vesihyllyä siihen ei kannata jättää. En pidä kovinkaan olennaisena, että sokkeliin pitäisi paljasta betonia jättää näkyviin kuivumisreitiksi, kuivuminen tapahtuu jo alempana styroksin läpi.
.....Ja tietenkään tuuletusrakoa ei tukita, jos sellainen on.
remykv
Jäsen
Jäsen

Re: Omalla luvalla tekeminen

Viesti Kirjoittaja remykv »

MikkoJK kirjoitti:Voihan sitä aina tehdä valmistavat työt itse. Esim. sähkövedot valmiiksi ja ammattilainen tekee kytkennät. Ei sitä aina itse tarvitse alusta loppuun.
juuri näin olen itsekkin tehnyt.
ja kun putkiremontin tein taloon,putkimies sanoi kun soitin että asenna itse (putket saa ilmeisesti asentaa itse mutta esim. varaajan saa asentaa vain ammattilainen)
Vastaa Viestiin