Trenit vs.Leijona tuulensuojalevy

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
muumimamma
Uusi jäsen
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 22:12
Paikkakunta: askola

Trenit vs.Leijona tuulensuojalevy

Viesti Kirjoittaja muumimamma »

Heippa,
Onko kellään kokemusta tuosta norjalaisesta Trenit tuulensuojalevystä?
Paikallinen rautakauppias kehui sitä paremmaksi kun tuo kotimainen Leijona tuulensuoja. Leijona ei kuulemaan kestä yhtään kastumista, Trenit sen sijaan pärjää parikin kuukautta seinässä ennen panelointi.

Ollaan uusimassa ulkoverhoilua. Talossa ennestään rappaus ja kovasti yritettiin pitää talo rapattuna, mutta tuntuu että on liian vaikea ja kallis meidän se itse tehdä.
Ajateltiin laittaa vinolaudoituksen päälle tuulensuojalevy, koolaukset ja ulkoverhouspaneli. Onhan jees?
Jarppi78
Jäsen
Jäsen
Viestit: 316
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2007 20:18
Paikkakunta: Vaasa
Paikkakunta: Vaasa

Re: Trenit vs.Leijona tuulensuojalevy

Viesti Kirjoittaja Jarppi78 »

Faktaa ei ole tähän heittää mutta kuulostaa myyntipuheelta kun nyt ei sattunut myyjällä Leijonaa varastos olemaan. Itellä oli Norjalainen Hunton jonka pistin tuonne alle, se ainakin kastui pariinkin otteeseen ennenkuin paneeli tuli päälle mutta en nyt havainnut mitään ongelmia sen kanssa. Eiköhän nuo levyt oo aika lailla samaa tasoa kaikki ?
toba
Jäsen
Jäsen
Viestit: 52
Liittynyt: Su Joulu 09, 2007 20:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trenit vs.Leijona tuulensuojalevy

Viesti Kirjoittaja toba »

Ai, mulla on se käsitys että Runkoleijona ainakin on säänkestävää. Mulla on nyt talo ollut viime kesästä lähtien Runkoleijonapinnalla ja tulee olemaan vielä ensikesään saakka. On siis kastunut ja kuivanut jo useamman kerran. Levy on elänyt jonkinverran eli rakoja on muodostunut, mutta ei muuta. Laitan sitten rimoituksen kuitenkin niiden rakojen päälle kuitelnkin.

tommi

muumimamma kirjoitti:Heippa,
Onko kellään kokemusta tuosta norjalaisesta Trenit tuulensuojalevystä?
Paikallinen rautakauppias kehui sitä paremmaksi kun tuo kotimainen Leijona tuulensuoja. Leijona ei kuulemaan kestä yhtään kastumista, Trenit sen sijaan pärjää parikin kuukautta seinässä ennen panelointi.

Ollaan uusimassa ulkoverhoilua. Talossa ennestään rappaus ja kovasti yritettiin pitää talo rapattuna, mutta tuntuu että on liian vaikea ja kallis meidän se itse tehdä.
Ajateltiin laittaa vinolaudoituksen päälle tuulensuojalevy, koolaukset ja ulkoverhouspaneli. Onhan jees?
Tomppa
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2393
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 13:42
Paikkakunta: Suomi

Re: Trenit vs.Leijona tuulensuojalevy

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

muumimamma kirjoitti: Ajateltiin laittaa vinolaudoituksen päälle tuulensuojalevy, koolaukset ja ulkoverhouspaneli. Onhan jees?
Onhan se jees.Laita vielä nurkkiin tervapaperi tuulensuojalevyn alle niin ei nurkistakaan pääse tuuli sisään.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3553
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
Paikkakunta: Espoo
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Trenit vs.Leijona tuulensuojalevy

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

toba kirjoitti:Ai, mulla on se käsitys että Runkoleijona ainakin on säänkestävää. Mulla on nyt talo ollut viime kesästä lähtien Runkoleijonapinnalla ja tulee olemaan vielä ensikesään saakka. On siis kastunut ja kuivanut jo useamman kerran. Levy on elänyt jonkinverran eli rakoja on muodostunut, mutta ei muuta. Laitan sitten rimoituksen kuitenkin niiden rakojen päälle kuitelnkin.

tommi
Jos runkoleijonan ohjeet lukee tarkkaan sanotaan siellä että "suojeltava kastumiselta" vaikka onkin tavehtimiseen ok.

Meillä on ollut molempia levyjä ja selvästikin se Trenit kestää kastumista koska sen pinta on jotenkin vahattu tms. Toisaalta sen työstäminen on ikävämpäää kun se pinnoite likaa kaikki sirkkelit ja sahat.

Nyt laitoin seinälle runkoleijonaa ja se on kivempaa leikata mutta jos sille roiskuu vettä niin näkee selvästi että se kastuu ja imee sen veden itseensä.

Ilmanläpäisevyydessä runkoleijona on sitten parempi.
mäkinen.h
Uusi jäsen
Viestit: 2
Liittynyt: To Elo 07, 2008 23:48
Paikkakunta: Turku
Paikkakunta: Turku

Re: Trenit vs.Leijona tuulensuojalevy

Viesti Kirjoittaja mäkinen.h »

Meilläkin v-48 rintamamiestalo jossa rappaus. Uusiminen meilläkin ajankohtainen todennäköisesti ensivuonna. Rappausta olemme ajatelleen ja se tulee. Alle kivivillaeristettä 80mm ja päälle kolmikerrosrappaus jonka sisään rappausverkko. Kolmikerrosrappauslaastien hinta aika siedettävä. Pintan tulevan jalolaastin osuus rappauksesta sama kuin tartunta- ja täyttölaastien. Talo hankittu rappipinnalla ja myös pysyy rappipintaisena :-)

Itse levyjen paremuudesta tietoa
Avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3553
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
Paikkakunta: Espoo
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Trenit vs.Leijona tuulensuojalevy

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

mäkinen.h kirjoitti:Meilläkin v-48 rintamamiestalo jossa rappaus. Uusiminen meilläkin ajankohtainen todennäköisesti ensivuonna. Rappausta olemme ajatelleen ja se tulee. Alle kivivillaeristettä 80mm ja päälle kolmikerrosrappaus jonka sisään rappausverkko.

Tuo on sittten riskirakenne jos villaa käytät rappausalustana.

Nykyisemmin tehdään rappauksen alle sementtilevy + kuivausrako ( ei ole siis tuuletusrako ) - ja sitten tuulensuoja - joka voi olla runkoleijonaa/trenittiä tai vaikka tuo kivivilla tyvex kankaalla pinnoitettuna.
Vastaa Viestiin