Oma nurkka

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: Oma nurkka

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:Pienellä hakemisella toki löytää hieman realistisemman kuvan?
Tuohan on vielä kohtuu siisti. Joutui oikein tiiraamaan kuin taannoin "etsi seitsemän virhettä" -arvoituksissa, mutta löytyihän se noiden rakastama ruutukin tuolta :lol:
pvalila kirjoitti: Perskatti, täytyy kaivella talvikiekot esille.
Eipä ne vielä siinä esillä ollessaan auta, vaikkakin onhan sekin jo jotain :razz: Suola-autoja jo näin :evil: eli eipä tässä hätiä mitiä, kunhan käy lasoli kaupassa ennen aamuajoja :( Voisihan nuo alle heittää tosiaan kun kitkoissa on vielä reilusti pintaa. Onkohan niin että tuollainen kinneri ei syö noita renkaitakaan oikeastaan ollenkaan kun leijuu lähes levitaatiojunan lailla sadasosamillin ilmassa kun lujaa ajaa, varsinkin kun jätin lisävarustelistalta tuiki tärkeän spoilerin pois.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Miksi pienissä autoissa on pienet renkaat? No siksi että ne kuluisivat, reilummat tassut saattaisivat kulua liian vähän smiley_074

Mulla on ollut talvikiekot alla viimeiset 12 kuukautta, ei talvi pääse yllättämään :lol:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Nykäisin nopsasti muutamat graafit, asteikko vähän julma, mutta alariviltähän näkee tärkeimmät tilastot:
Kuva
Tässä ekassa näkyy aamupäivästä aika rankkaa sahalaitaa, johtuu siitä, että aurinko paistoi suoraan anturiin puiden välistä, laitoin sitten pahvin tuohon auringon ja anturin väliin (joo en ihan puoliväliin, vähän lähempänä anturia se on smiley_074 ).

Kuva
Kuva

Eivät ehkä näy kokonaan, kun tuli vähän leveitäkin, mutta tuolta löytyy koko mittaiset, klikkailee vaan riittävän monesti, niin näkyy terävänä ja hyvänä:
http://jtbo.pp.fi/images/album/house/temperature/
jtbo
Jäsen
Jäsen

Mitä tapahtui ilmastonlämpenemiselle, kysyy BBC joka tähän saakka on blokannut säännöllisesti kaiken lämpenemisteoriaa vastaan olevan uutisen:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8299079.stm

Valkoisen talon tiedepäällikkö (tai mikä liekään tuo Science chief) väittää, että miljardi kuolee tulevassa jääkaudessa vuonna 2020, aika korkealta tasolta alkaa tulla kovaa tekstiä :shock:

Mielenkiintoista on nähdä, kun nyt näyttää aukeavan tie viimeinkin totuuden selvittämiseen pelkkien tavoitehakuisten raporttien laatimisen sijaan, että mitä tekee poliittiset päättäjät, jos/kun selviää, että on menty soitellen sotaan. Sekin on mielenkiintoista nähdä jos(kun) nyt selviää, että tämä koko ihmisen aiheuttama ilmastonlämpeneminen osoittautuukin ankaksi, kuinka siitä kirjoitetaan myöhemmin oppikirjoihin yms. Eihän päättäjät voi myöntää tietenkään että tuli vähän hätiköityä, eikä opetushallitus tule hyväksymään mitään sellaista materiaalia, joten kuinkahan sitä selvitään tästä sopasta?
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Niin kivoja käppyröitä, että mäkin tahon tollasii!

En tosin ihan vielä, pitää hoitaa aika monta juttua ensin pois näpeistä.

Kantelin talvidonitsit ylös kellarista, seuraavaksi yritän kauniisti puhumalla saada ne auton alle. Ja jos ei onnistu, etsin jostain mun akkukäyttöisen pulttipyssyni ja laitan ite.

Onko noita antureita helppo siirtää, jtbo? Että voisit tehdä esim. kartoitusta kämpän sisällä, katsoa kuinka lämmönjakauma sisällä muuttuu kun ulkona kylmenee.

Miten se muuten oli, saako jostain infrapunaherkkää filkkaa jolla sujuisi oman talon lämpökuvaus? Jokin suodatinkin saattaa olla tarpeen. Tuo systeemi olisi kiva saada valmiiksi hyvissä ajoissa ennen kunnon pakkasia.

Vahinko, ettei tästä talosta otettu lämpökuvia ennen kuin purutimme muutaman neliön seinää. Ihan vain maalaisjärjellä melkoinen loimotus olisi noiden eristämättömien seinien kohdalla pitänyt olla.

Tätä kirjoittaessa tajusin, että mulla on edelleen yksi aivan hillitön lämpövuotokohta. Entinen kylmä eteinen, joka on joskus jäänyt talon sisälle; seinän alaosan olen puruttanut, mutta varmasti myös seinän ylempi osa on puruton.

Saattaapi olla, että joudun vielä ostamaan muutaman säkin puruakin. No, se ei paljoa maksa, muistaakseni puolitoista euroa säkki höyläämöstä.

Sahanpuru olisi eristykseltään reilusti parempaa kuin kutteripuru, mutta jotenkin vain minä tykkään tuosta kutteripurusta.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Anturihan on itsessään sellainen muutaman millin kokoinen, kutistesukan sisälle laitettuna tai kuumaliimattuna kestää ulkonakin pisempään kuin pari kuukautta.

Anturiin menee kaksi johdinta eli yksi piuha, tuon johdon varrelle voi sitten lisätä antureita mihin tahansa tarpeelliseksi katsomansa määrän, riippuen käyttämästään liitostavasta siirtäminen on helppoa tai ei niin helppoa. Puhelinpiuhaa kun käytän, niin 30m on aika lailla maksimi piuhan kokonaismäärä ja se vähän rajoittaa sijoittelua, helpottaisi joka suhteessa jos saisin viimeinkin tehtyä reiän tuohon keittiön ja olohuoneen väliseen seinään, olen suunnitellut tuota varmaan jo puoli vuotta, periaatteessa olisi sopivaa putkeakin tuota varten jo olemassa.

Koknaiskustannus yhdellä anturilla noin 5 euroa + pari tuntia aikaa, johdon siististi vetäminen kai se suurin homma on(siis olisi tässä tapauksessa).

Jos olisi pihdit mallia rj45 + kasa liittimiä ja cat5e kaapelia, niin tuolla saisi vedettyä jopa 100m, eli tuollainen tulee pysyväisratkaisustani, kunhan sitten joskus, tuohon saisi sitten matkan varrelle sopiviksi katsomiinsa paikkoihin pistettyä vaikka noita rj45 rasioita joihin voisi antureita piuhoineen sitten tökkiä sitä mukaa kun niitä lisää hankkii, pikkuhomma vähän paisuu taas :roll:
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

pvalila kirjoitti:Saattaapi olla, että joudun vielä ostamaan muutaman säkin puruakin. No, se ei paljoa maksa, muistaakseni puolitoista euroa säkki höyläämöstä.
Sahanpuru olisi eristykseltään reilusti parempaa kuin kutteripuru, mutta jotenkin vain minä tykkään tuosta kutteripurusta.

Onko tosiaan näin, että sahanpuru on parempi eriste?
Toki siitä tulee tiivimpi kerros, mutta jotenki mä oon miettiny, että sopivassa suhteessa kutterinlastu + sahanpuru ois paras, koska se sitoo suumman määrän ilmaa itseensä. Eikös uusissa ontelokuitu peitoissakin ole ajatuksena ilman sitominen?

Eilen meinasin kirjoitella tänne, että nyt on taas vähän sellainen fiilis, että voisi saada potkittua projekteja eteenpäin, mutta eiköhän sitä tänä aamuna ollut kurkku niiiin jumalattoman kipeä ja niska jumissa, että taitaa olla parempi ihan vain huilailla tänään. Kokopäivän olen jo juonut hunajateetä ja illalla otetaan tiukemmat myrkyt käyttöön; nyt ei vaan ole varaa ruveta sairastamaan.

Taidan muuttaa pysyvästi muutaman leveysvyöhykkeen etelämmäksi.

-J-
jtbo
Jäsen
Jäsen

johny_t kirjoitti: Onko tosiaan näin, että sahanpuru on parempi eriste?
Toki siitä tulee tiivimpi kerros, mutta jotenki mä oon miettiny, että sopivassa suhteessa kutterinlastu + sahanpuru ois paras, koska se sitoo suumman määrän ilmaa itseensä. Eikös uusissa ontelokuitu peitoissakin ole ajatuksena ilman sitominen?

Eilen meinasin kirjoitella tänne, että nyt on taas vähän sellainen fiilis, että voisi saada potkittua projekteja eteenpäin, mutta eiköhän sitä tänä aamuna ollut kurkku niiiin jumalattoman kipeä ja niska jumissa, että taitaa olla parempi ihan vain huilailla tänään. Kokopäivän olen jo juonut hunajateetä ja illalla otetaan tiukemmat myrkyt käyttöön; nyt ei vaan ole varaa ruveta sairastamaan.

Taidan muuttaa pysyvästi muutaman leveysvyöhykkeen etelämmäksi.

-J-
Tuolla yleinen keskustelu osiossa postasin muistaakseni joskus linkin, josta löytyi eristysarvot purulle, kutterille, villalle jne. Koetan löytää sen tuolta ja laittaa tähän.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Ei se ollutkaan siellä missä luulin, mutta tästä, sivu 13 kannattaa selata esiin:
http://www.finlex.fi/data/normit/1931-C4s.pdf

Kaiketi tuosta jotain suuntaa saa?
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

Tulkitsenhan tuota oikein:
Mitä pienempi normaalinen lämmönjohtavuus on niin sitä parempi on lämmöneristyskyky?

Tuo antaa sekä sahanpurulle että kutterinlastulle samat arvot, joten sen puolesta ei pitäis olla eroa, mutta käytännössä on?

Olenko unohtanut ottaa jotain tärkeää huomioon?

-J-
jtbo
Jäsen
Jäsen

johny_t kirjoitti:Tulkitsenhan tuota oikein:
Mitä pienempi normaalinen lämmönjohtavuus on niin sitä parempi on lämmöneristyskyky?

Tuo antaa sekä sahanpurulle että kutterinlastulle samat arvot, joten sen puolesta ei pitäis olla eroa, mutta käytännössä on?

Olenko unohtanut ottaa jotain tärkeää huomioon?

-J-
Normaalinen ja ilman normaalista hämmentää itseäni, tosin eipä noille ole ilmoitettu ilman normaalista, sullottuna kutteri toimii huonommin, löysänä paremmin, sahanpurussa toisinpäin, voisiko tuo sitten olla se ero joka käytännössä tulee ilmi?

Noiden yhdistelmä kai se hyvä oli, ei painuneet niin pahasti silloin?
jtbo
Jäsen
Jäsen

Mulla on muuten pieni ongelma, tintit hakkaa taloa, ne jostain ovat sitten löytäneet sellaista langanpätkää, vähän kuin trasselia, mutta erilaista, parilla seinällä seinivieri on melkein täynnään tuommoista mujua. Sitä on myös ylhäällä katonrajassakin ja vieläpä on erilaisiin tasaisiin kohtiin tungettu, joka päivä tuota ilmestyy vaikka kuinka, eikä minulla ole hajuakaan mitä tuo tavara on, tuskin sentään mitään eristettä, mutta jotain tavaraa. Samaa on kyllä liiterissäkin ollut, vaan nyt sitä selvästi on tullut talon seinustalle.

Sitten tintit tuhosivat tuon hienon pahvisuojan lämpöanturille jonka tein, hakkasivat ihan tohjoksi.

Mikä noita lintuja riivaa? Niillä on kyllä siemeniäkin kun arvelin, että ovat nälissään, muttei se lopu. Olenko Linnut elokuvan uhrin asemassa?

Puolet pienensin koosta, jos mahtuisi nyt kokonaan tähän:
Kuva
jtbo
Jäsen
Jäsen

Aijjuu, tänään oli sitten eka päivä, kun ei ollut lämmintä lainkaan, pakkasella koko päivä, kyllä se talvi tällä menolla tulee, enkä saa tasoitettua pihaani lainkaan :lol:
extin
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja extin »

jtbo kirjoitti: Koknaiskustannus yhdellä anturilla noin 5 euroa + pari tuntia aikaa, johdon siististi vetäminen kai se suurin homma on(siis olisi tässä tapauksessa).
eBay:stä löytyy noita lämpötila-antureita todella edullisesti. Tässä yksi paikka. Nuo on halpoja koska niihin on sattunut tulemaan sama koodi paketin kylkeen (myyjä kai ostanut suuren "hylky" erän), eli täytyy kytkeä jotta saa sen anturin tunnuksen. Mutta eipä tuo haittaa kun lisää anturin kerrallaan järjestelmään.

Tuonne toiseen ketjuun jo laitoinkin tuosta omasta mittaussysteemistä mutta laitetaas nyt vielä tähän. Käyttäjätunnus: vieras ja salasana: vieras.
jtbo kirjoitti:Mulla on muuten pieni ongelma, tintit hakkaa taloa, ne jostain ovat sitten löytäneet sellaista langanpätkää, vähän kuin trasselia, mutta erilaista, parilla seinällä seinivieri on melkein täynnään tuommoista mujua. Sitä on myös ylhäällä katonrajassakin ja vieläpä on erilaisiin tasaisiin kohtiin tungettu, joka päivä tuota ilmestyy vaikka kuinka, eikä minulla ole hajuakaan mitä tuo tavara on, tuskin sentään mitään eristettä, mutta jotain tavaraa. Samaa on kyllä liiterissäkin ollut, vaan nyt sitä selvästi on tullut talon seinustalle.

Sitten tintit tuhosivat tuon hienon pahvisuojan lämpöanturille jonka tein, hakkasivat ihan tohjoksi.

Mikä noita lintuja riivaa? Niillä on kyllä siemeniäkin kun arvelin, että ovat nälissään, muttei se lopu. Olenko Linnut elokuvan uhrin asemassa?
Samaa oon miettyny, meillä nuo käy millon missäkin koputtelemassa seiniä niin kuin ois isompiki hätä. Tikat on sentäs ymmärtäny talon jo jättää rauhaan :-)
Cardan
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cardan »

Tintit taitaa käydä koputtelemassa aamuaurinkoon heräävää evästä talon seinästä. Ei ne taida reikää saada aikaiseksi...
Itsekkin olen parina aamuna herännyt koputteluun...

Seinää hakkaavat tikat saavat kyllä vitamiinipillerin...
Vastaa Viestiin