pvalila kirjoitti:Tää energiankulutuksen seuranta on ahdistavaa touhua, jo kahden päivän jälkeen mielessä kiertää kauhean kalliita ajatuksia.
pvalila kirjoitti:
Perskele, kiinteistövero on mulla jo nyt melkein 800 euroa. Jos nuo ekotyypit nostavat mun veroani tästä nykytasosta reilusti ekoperusteilla, niin mistä mulle riittää rahaa energiaremonttiin? Ja se veron kaava on kuitekin sellainen, ettei se perustu todelliseen kulutukseen vaan painottuu eristeisiin. Fakta nimittäin on, että ekovero tulee tämän nykyisen veron päälle, ei se korvaa tätä nykyistä.
Uretaania tämän talon ulkovaippaan ei voi laittaa (=höyrysulku kylmällä puolella) ja sisäpuoli on rempattu (enkä halua mitään eristeitä sisälle, pienentävät sisätilaa) joten ainoa keino on repiä tojalevyt pois ulkoseinistä, laittaa pintaan aivan helkkaristi selluvillaa, sitten päälle jostain museosta varastettua tojalevyä ja lopuksi rapata talo taas. Oikeasti noin ei voine edes tehdä, tojalevyä kun ei kerta kaikkiaan saa enkä tiedä mitään muuta levyä, jossa rappaus ihan oikeasti pysyy kiinni.
Ja jos joku kysyy, miksi eivoi laittaa puuverhoilua, niin siksi, että talon uusi osa on rapattu enkä halua kummajaista, josta puolet on rapattua ja puolet puuverhoiltua. Uudessa osassa rappauksen alla on tiili.
Ple, alkaa tulla mitta täyteen tätä maata. Ilmasto tekee tästä puoliksi asumiskelvottoman ja poliitikot ihan täysin. Keksikää jokin h-tin vero jonka ensisijainen kohde en ole minä tai vaihtoehtoisesti sellainen tuki, että siitä olisi jotain iloa meidänkin perheelle.
On se kumma tosiaan että näyttäisi että vaikeammaksi vissiin menee ajat ajatellen asumista vanhassa talossa. Varsinkin kun sen vielä remppaa kokonaan niin silti se on vanha, varsinkin päättäjien silmissä. On muuten kumma että me tehdään "kovaa vauhtia" taloa sisältä ja ulkoa uusiksi joka suuntaan vinksallaan olevan rungon varaan. Onkohan tämä ihan viisasta?
pvalila kirjoitti:
Pieni aavistus: mun pitäisi ajaa patteriverkostoon paljon viileämpää vettä. Kiertoveden kuumuus aiheuttaa sen, että lämpöä vapautuu runsaasti rakenteisiin, putket kun ovat jokseenkin eristämättömiä.
Oh man ei ole vielä asennettuna, suntti on täysillä ja regulointi tapahtuu patteritermarien avulla.
Kaikkiaan tämä tarkoittaa sitä, että lämmöstä ei tuoteta ilpillä niin suurta osaa kuin voitaisiin.
Perskale, kun tuollainen laatuilppi lähtisi tonnilla asennettuna, niin niitä voisi ostaa riittävän monta.
Aikoinaan Valmetilla oli tuote nimeltä Kotilämpö, se oli kaiketin ilmakeskuslämmitys. Tehtiinköhän siinä lämpö vastuksilla? Nyt ilppien ja pilpien aikakaudella tuo ilmajakelu olisi kova sana.
Eikö siinä ole manuaali shunttia? Onko se oumanni sellainen Plug&Play eli kaikki anturit sun muut on korvakuulokkeiden plugeilla? Eipä siitä säätimestä paljon iloa ole jos ulkolämpötila pyörii samoissa lukemissa. Ilo alkaa kun säät vaihtelee niin lämpötila talossa ei.
Tuo Valmet olisikin mahtava. Siinähän taisi olla iso varaajaa ja sitten sen vettä ajettiin ison syylärin läpi ja lämmennyt ilma kuskattiin kanavia pitkin huoneisiin. Tuo olisikin lämpöpumppu aikakaudella henkiinherättämisen arvoinen vekotin, ei siinä tarvitsi kiertoveden lämpötilan olla sen enempää kuin lattialämmityksessäkään ja sehän olisi näille pumpuille mieleen.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...