Näistä ulkomuotoseikoista voisi jauhaa ja vääntää vaikka ja kuinka, mutta edelleen lampun TÄRKEIN juttu on sen antama valo. Värilämpötila, valoteho ja värientoisto-ominaisuudet on niitä jokapäiväiseen arkeen ja viihtyisyyteen merkittävästi vaikuttavia seikkoja, siksi valitsen itse mieluummin ehä hieman hitaammin syttyvän merkin & mallin "laadukkaan valon kera", vaikka nopeammin syttyvä malli olisikin ehkä jopa halvempi - samalla turhan usein kuitenkin valon laadultaan varsin puutteellinen...
EU tahtoo kieltää hehkulamput
-
Jokapaikanhöylä
- Jäsen

Re: EU tahtoo kieltää hehkulamput
Niin ja vielä sellainenkin seikka on tullut vastaan ES-lamppujen ja vanhojen valaisinten kanssa, että vanhanmalliset lampunkannat (E27) eivät ole yhteensopivia ES-lamppujen kanssa. Niissä vanhoissa kannoissa on "liian korkea kaula", joka ottaa ES-lamppujen kuristinmötikkään. Toinen kompastuskivi on joidenkin kantamallien kontaktipinnoissa, joissakin lampuissa toinen kontaktipinta "osuu wanhanmalin hehkulampun kierteen alkureunaan" ja ES-lampuissa on usein tuossa kohtaa muovia, kontaktipinta alkaa vasta "reilusti kierteestä"... vaikeaa selittää tarkemmin, mut hoksaa erilaisia lamppuja pyöritellessä
Näistä ulkomuotoseikoista voisi jauhaa ja vääntää vaikka ja kuinka, mutta edelleen lampun TÄRKEIN juttu on sen antama valo. Värilämpötila, valoteho ja värientoisto-ominaisuudet on niitä jokapäiväiseen arkeen ja viihtyisyyteen merkittävästi vaikuttavia seikkoja, siksi valitsen itse mieluummin ehä hieman hitaammin syttyvän merkin & mallin "laadukkaan valon kera", vaikka nopeammin syttyvä malli olisikin ehkä jopa halvempi - samalla turhan usein kuitenkin valon laadultaan varsin puutteellinen...
"Köyhän pitää osata kaikkea.."
"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."
"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."
"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
Toki, mutta onhan valaisimet kuitenkin aika merkittävä sisustustekijä ihan tavallisen tossunkuluttajan kodissakin. Monesti ne on kuitenkin valittu ulkonäkönsä perusteella, eikä sen mukaan millaista valoa siinä oleva polttimo syytää. Väheksymättä mitenkään noita todella tärkeitä pointtejasi, mutta monet valaisimet tulevat menemään vaihtoon, kun niiden ulkonäkö muuttuu liian oleellisesti.
Onko esimerkiksi olemassa niin sanottua pallokupu-mallia es-lampuissa? Ei sellaista vähän normaalia isompaa es-lamppua, vaan oikein kunnon pallokupu kuten hehkuversioissakin. Mulla taitaa kohta olla jokunen satagrammaa jätemuovia katossa roikkumassa.
Onko esimerkiksi olemassa niin sanottua pallokupu-mallia es-lampuissa? Ei sellaista vähän normaalia isompaa es-lamppua, vaan oikein kunnon pallokupu kuten hehkuversioissakin. Mulla taitaa kohta olla jokunen satagrammaa jätemuovia katossa roikkumassa.
Ymmärtääkö joku muuten miksi himmeät 60 W hehkulamput on kielletty jo nyt?
Jossain lehdessä väitettiin syyksi, että himmeät olisivat vielä kirkkaita huonompia valotehokkuudessa.
Itse en tuota oikein usko, koska ainakin pakkausmerkintöjen ja Airamin nettisivujen mukaan valovirta on tismalleen sama (Airamin 240 V lampuissa valovirta molemmissa 600 lm).
Jossain lehdessä väitettiin syyksi, että himmeät olisivat vielä kirkkaita huonompia valotehokkuudessa.
Itse en tuota oikein usko, koska ainakin pakkausmerkintöjen ja Airamin nettisivujen mukaan valovirta on tismalleen sama (Airamin 240 V lampuissa valovirta molemmissa 600 lm).
tuleehan nuo ledit...
vaikka tuo Master LED philipsiltä http://www.lighting.philips.com/fi_fi/i ... fi&lang=fi vois jossain pihavaloissa olla aika sopiva.eihän tuosta valo paljoa irtoa mut....
-
MX1K
- Jäsen

- Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images - Viesti:
http://www.seled.fi/
ESL on turha välivaihe. Lisää saasteita aika roimasti ja on hankala muutenkin. Todellinen hyöty ESL:iin siirtymisestä +-0.
LED on tän hetken varteenotettavin ehdokas hehkulampun seuraajaksi, ne tulee muutaman vuoden sisään paranemaan roimasti.
Tuli muuten just postissa 350 hehkulamppua, riittää sitten ainakin josseivät kädettömät osaa kehittää noita ledejä kelvolliseksi tai muuta vastaavaa.
ESL on turha välivaihe. Lisää saasteita aika roimasti ja on hankala muutenkin. Todellinen hyöty ESL:iin siirtymisestä +-0.
LED on tän hetken varteenotettavin ehdokas hehkulampun seuraajaksi, ne tulee muutaman vuoden sisään paranemaan roimasti.
Tuli muuten just postissa 350 hehkulamppua, riittää sitten ainakin josseivät kädettömät osaa kehittää noita ledejä kelvolliseksi tai muuta vastaavaa.
- vesahy
- Jäsen

Ruuvasin tänään kokeeksi makuuhuoneen kattolamppuun Osramin 11 watin es-säästölampun, jonka pakkauksessa lukee Warm white, kelvineitä ei mainita. Lamppu syttyi suhteellisen nopeasti, vei kuitenkin oman aikansa ennen kuin saavutti täyden 630 lumenin kirkkauden. Kirkastuessaan lampun valo kuitenkin muuttui aavemaisen kylmäksi, sinivihreäksi. Se olisi varmaan aika kammottavan tuntuinen patologian laitoksellakin. Veisin takaisin kauppaan jos vain muistaisin mistä sen ostin. Tai ainakin kysyisin, että mitä tarkoittaa suomeksi tuo warm white.
Minulla on iso korillinen noita ihmelamppuja kokeilujen jäljiltä, jotain vikaa tuntuu olevan melkein jokaisessa ja kaikista olen maksanut sen viidestä kymmeneen euroa. Ainoat joihin olen ollut tähän mennessä tyytyväinen on Elexin pakkaama pienikokoinen lamppu, se syttyy heti ja antaa valkoista valoa kohtuullisesti. Muutama niitä mulla on ulkovaloissa ja pian sitten nähdään mitä ne tykkäävät pakkasista.
Minulla on iso korillinen noita ihmelamppuja kokeilujen jäljiltä, jotain vikaa tuntuu olevan melkein jokaisessa ja kaikista olen maksanut sen viidestä kymmeneen euroa. Ainoat joihin olen ollut tähän mennessä tyytyväinen on Elexin pakkaama pienikokoinen lamppu, se syttyy heti ja antaa valkoista valoa kohtuullisesti. Muutama niitä mulla on ulkovaloissa ja pian sitten nähdään mitä ne tykkäävät pakkasista.
Hyvinkään säästökareilla oli 6kpl ESL:iä jotain ihmemerkkiä 5€/satsi. Raaskin ostaa kokonaista kaksi kappaletta sitten vaan kuitenkin, jotka maksoi siten 1€/kpl. Seurannassa milloin poksahtaa... Molemmat muuten jopa toimi ja sävy kuten muissa eli yökkö toimistomainenvesahy kirjoitti:melkein jokaisessa ja kaikista olen maksanut sen viidestä kymmeneen euroa.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Onkos kukaan muu huomannut, että 60W:n hehkulamput alkaa joissain marketeissa olla kiven alla? Sinänsä jännä asia, sillä 40W:n ja 75W:n lamppuja kyllä löytää. Näin siis Turun seudulla.
-
MX1K
- Jäsen

- Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images - Viesti:
Eiköhän tuossa ole kyse siitä että jostakin piti aloittaa kun kerran piti aloittaa.pekkap kirjoitti:Ymmärtääkö joku muuten miksi himmeät 60 W hehkulamput on kielletty jo nyt?
Päätös siitä mistä aloitetaan jäi poliitikoille ja tekniikasta vieraantuneille asian teknisen puolen valmisteleville virkamiehille, joita ituhipit, lampputeollisuus ja sähköyhtiöt kaikki hiillostivat/lobbasivat yhdessä ja erikseen, joten syntyi ajatus kieltää himmeät ensiksi... no miksi?... no siksi kun ne on himmeitä... ei himmeä ole kirkas ja aurinkokin häikäisee enemmän tavallisten silmälasien kuin aurinkolasien läpi :)
Turha näistä jutuista on yrittää löytää mitään järjellisiä syitä tai tolkkua yleensäkään... erilaiset ituhippi- ja teollisuuslobbarit riepottelevat poliitikko raukkaa kuin mätää kukkoa ja viimeinenkin järjen hiven katoaa alkujaan ylevistä suunnitelmista ja korvautuu sponsorien kaupallisilla tiedotteilla.
-
?keskellä kämmentä
- Jäsen

http://mx1k.wippiespace.com/Lamppuja.jpg
vihreänä kateudesta...
...missään kaupassa o nähny 60W lamppuja enää ollenkaa...
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
- Kauppis
- Jäsen

- Kotisivu: http://palaios.com
- Viesti:
Alle 1€/kpl tarjouksessa. Noi GE:t siis.
Ite napsin niitä hehkulamppupakkauksia kyytiin aina, kun tulee isoilla kaupoilla käytyä. Ja kohdille sattuu.
Toistaiseksi tällä hypetyksellä yritetään vuolla rahaa, kuluttajien seljästä. Ja oikein isolla puukolla. "Oikea" hinta noille purkauslampuille on alle 5€/kpl. En kyllä suostu maksamaan kaupan pyytämää noin 10€ hintaa. Edes kokeilunhalusta.
Ite napsin niitä hehkulamppupakkauksia kyytiin aina, kun tulee isoilla kaupoilla käytyä. Ja kohdille sattuu.
Toistaiseksi tällä hypetyksellä yritetään vuolla rahaa, kuluttajien seljästä. Ja oikein isolla puukolla. "Oikea" hinta noille purkauslampuille on alle 5€/kpl. En kyllä suostu maksamaan kaupan pyytämää noin 10€ hintaa. Edes kokeilunhalusta.
isompi leka tänne!
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Eilen oli MOT:ssä juttua energiansäästölampuista. Jutussa sanottiin, että hehkulampusta lampun valmistaja saa voittoa vain noin yhden prosentin verran, kun taas energiansäästölampusta voittoa otetaankin jo sitten 10% ja kaupan katteissa sama linjaus!Kauppis kirjoitti:Toistaiseksi tällä hypetyksellä yritetään vuolla rahaa, kuluttajien seljästä. Ja oikein isolla puukolla. "Oikea" hinta noille purkauslampuille on alle 5€/kpl. En kyllä suostu maksamaan kaupan pyytämää noin 10€ hintaa. Edes kokeilunhalusta.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com
- Kauppis
- Jäsen

- Kotisivu: http://palaios.com
- Viesti:
Pitääkin kattoa tuo pätkä netistä.
Kuinkahan moni on hommannut näitä uusia led-valaisimia, siis pöydälle tmv, ei niitä irrallisia polttomoiden korvikkeita, ja haluaa jossakin vaiheessa vaihtaa siihen palaneet ledit. Ja selkiääkin, että niitä ei voi vaihtaa? Viime rautakuppakäynnillä kattelin aikani niitä ja yhdessäkään ei ollut mahdollisuutta vaihtaa palanutta lediä tai edes sitä itse ledikimppua. Kertakäyttötuotteita. Ja kallita.
Kuinkahan moni on hommannut näitä uusia led-valaisimia, siis pöydälle tmv, ei niitä irrallisia polttomoiden korvikkeita, ja haluaa jossakin vaiheessa vaihtaa siihen palaneet ledit. Ja selkiääkin, että niitä ei voi vaihtaa? Viime rautakuppakäynnillä kattelin aikani niitä ja yhdessäkään ei ollut mahdollisuutta vaihtaa palanutta lediä tai edes sitä itse ledikimppua. Kertakäyttötuotteita. Ja kallita.
isompi leka tänne!
Kuulostaa ekologiselta, itse sanoisin raakasti huijaukseksi moista toimintaa, mutta eihän niin saa sanoa, kun päästöt tapahtuvat Kiinassa eikä täällä, tottakai maailma silloin pelastuuKauppis kirjoitti:Pitääkin kattoa tuo pätkä netistä.
Valitettavan monessa asiassa tuntuu olevan suuntaus tuollainen kertakäyttöisyys.