TT kirjoitti:jukkala12 kirjoitti:duppalle....
kyllä tulis huomattavasti halvemmaksi itse purkaa vessan lattia
ja purut pois sitten putkari laittais putket..meidän tapauksessa.
Ja vielä halvemmaksi jos itse vaihdat viemärit. Se ei ole mitään rakettitiedettä.
Niin tai näin vaihtaminen on parempi vaihtoehto.
Juu, ehdottomasti tekisinkin itse. Tollanen homma tulee niin tyyriiks toisella teetettynä, et ei tulis mieleenkään muu kuin TSI-vaihtoehto.
Ainoa "ongelma" tässä hommassa on viitseliäisyys

Toi pannuhuooneen pätkä ois ihan päivän-kahden juttu, mut vaivaa tulee seuraavista kolmesta jutusta: 1) loppupätkä pohjaviemäristä on kahden öljysäiliön alla. 2) talon ulkopuolella viemäreiden yläpuolella kulkee tele- ja sähkökaapelit, joten ei voi vaan hätäisesti kaivaa, vaan vaatii nysväämistä. 3) saunan lattiassa on vesikiertoinen lattialämmitys ja harmittais muutenkin hajottaa sitä laattalattiaa.
Lisäpohdintaa:
Olen harkinnut lähitulevaisuudessa hankkia vesi-ilmalämpöpumpun nykyisen öljlämmityksen rinnalle, jolloin pääsisin eroon noista 2x1500litran öltsisäiliöstä. Nykyisellään kulutus on 1500-2000 litraa vuodessa, joten hyvin voisin vipata toisen säiliön pois, jos vilppi tulis, jolloin samassa vois kaivaa senkin lattian auki.
Toisaalta mulla on niin iso tekninen tila, et jos laittaisin esim. 500-100litran säiliön, niin se mahtuisi pannuhuoneen puolelle ja nykyinen öljysäiliöhuone tulisi tarpeettomaksi ja tämän tilan voisi ottaa saunan/pesuhuoneen käyttöön, eli sitten voisi saunaosastonl aajentaa / rempata ja tuolloin "samassa hötäkässä" vaihtuis kaikki viemärit luonnostaan samalla vaivalla. Eli jos tietäisin, et toi nykyinen viemäri tossa menis viel 5-10 vuotta, niin tää sujutus ois kyllä ihan turha jos teen nuo kommervenkit, mitä tossa pohdiskelin
Moni asia on monesta asiasta kinni vai miten sen vaikeemmin vielä vois sanoa