HillyMan kirjoitti:Ja nyt ei ole tarkotus v***lla tai mitään sen suuntasta, ihmettelen vaan.
Juu ei, siis ei oo tarkoitus kettuilla täälläkään, kunhan valotan omaa näkökulmaani.
Oto Hascak kirjoitti:Eikös ammattilaisen pidä saada korvaus tavalla tai toisella niistä töissä käytetyistä työkaluista? Siis tavalla tai toisella eli joku ottaa erillisen työkalukorvauksen ja joku toinen pitää vastaavasti hiukan isompaa tuntipalkkaa, jotta vehkeet saa maksettua.
Mää koitan askarrella rautalankamallin tarkoittamastani pointista.
Jos mennään heittämään keikkaa asiakkaalle ja siinä keikassa tarvitaan vaikkapa rälläkkää, jota timpuri ei omista, niin mitäs sitten tehdään? Rälläkässä oleva terä on kuluvaa tavaraa, jota tulee hiukan käyttötarkoituksesta riippuen uusia jopa aika tiuhaan tahtiin.
Kun sanon timpurin ostavan töissä vaaditut työkalut asiakkaan piikkiin, niin en kuitenkaan tarkoita sitä, että tuossa kyseisessä tapauksessa asiakas kävisi rautakaupasta hakemassa 200 euron rälläkän timpurille. Tarkoitan sitä, että jos timpuri haluaa tienata vaikkapa sen 10 euroa tunnilta, niin hän laskuttaakin sitten vaikka esimerkiksi 15 euroa tunnilta asiakkaalta. Tuo "ylimääräinen" 5 euroa menee sitten vaikkapa tilille, jota voidaan sanoa esimerkiksi puskurirahastoksi. Jokaisesta asiakkaalta laskutetusta tunnista kertyy aina osuus puskurirahastoon, jolla voidaan ostaa rälläkät, sirkelit, valot, porat jne. Kun timpuri haluaa pitää kesäloman tai saikkua, niin sitten pystyy puskurirahastolla maksamaan itselleen "palkkaa". Selkeästi kuluvat materiaalit, kuten rälläköiden, puukkosahojen, moottorisahojen ja vastaavien terät voidaan maksattaa suoraan asiakkaalla. Maksaahan se asiakas naulat ja ruuvitkin. Ja eihän timpurin ole pakko sitä rälläkkää omistaa, sehän voi sen käydä hakemassa vaikkapa konevuokraamosta ja pohtia sitten, että kuuluuko se konevuokraamon lasku maksaa itse vai maksaako asiakas,
vaikka ei oltaisikkaan koskaan kuultu kenenkään yksityisen tekijän vehkeitään asiakkaalla maksattaneen.
Sehän on vähän niin, että jos jollakulla on pakottava tarve tehdä esimerkiksi ne timpurin työt pimeänä, niin sitten pitää itse hoitaa ne palkan sivukulut eli lomat sekä pelit ja vermeet. Oma vilpitön näkökulmani on, että on hullua maksaa omasta pussista työntekoon vaaditut vehkeet. Hulluhan mä itse oon, kun en ole aiemmin perinyt "työkalukorvausta" vaan oon tosiaankin itsekkin hakenut ihan omaan piikkiin kaluston. En hae enään.