Läskit lompakot

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
pelkka
Jäsen
Jäsen

Re: Läskit lompakot

Viesti Kirjoittaja pelkka »

tarpola kirjoitti:Itse teen lyhennettyä työaikaa (klip) "ylimääräiselle" vapaa-ajalle on aina löytynyt kotityömaalla käyttöä (klip) jos työnantajan kanssa voi sopia palkattomasta vapaasta, on sekin monesti kannattavampaa kuin maksaa toiselle omasta nettopalkastaan.
Olen samaa mieltä. On hyvä jos voi käydä sen verran töissä kun on tarvis, ja olla kotona (melkein) sen verran kun on tarvis. Samalla tietää mitä ja kuka tekee sille omalle talolle, eikä tarvitse katsoa kenenkään perään. Omassa talossa aluksi teettämäni hommat hoidettiin sinnepäin tai jopa huonosti silloin kun itse olin päivät opinnoissa tai duunissa. Tajusin siitä että on parempi opetella tekemään itse ne asiat joita tarvii, niin tietää miten ne on, ja onpahan myös dokumentoitu.

pelkka

Ja kyllä mulla sen verran tervettä herravihaa kulkee suonissa, että aina sitä ennemmin omia hommia nysvää kuin pomojen kanssa vänkää...
timle70
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja timle70 »

Paljonko on veloitus, jos sulla sekoo tietokone eikä osaa tehdä sille mitään :-D kaikki maksaa mitä joudut teettämään ulkopuolisella :-D ja eikös silläkin alalla ole vaikka minkälaista suharia eikä aina vaan rakennusalalla perkele :twisted:
jheinonen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jheinonen »

Oho!
Ompa h..tin kalliita äijiä,meikäläinen kun tarjoaa työvoimaansa noin 13€/h kohtuulliseen hintaan eri firmoille niin äijät meinaavat työntyä kurkkuun kiini kun olen kuulema hinnoitellut työni ulos markkinoilta...tuleekohan pyydettyä liian vähän?
En yhtään ihmettele miksi jokainen helppoheikki pyrkii hyvän työllisyyden aikana tunkemaan jalkansa alalle,jos siis joku todellakin suostuu moisia hintoja maksamaan.
Nuo 50-60€/h hinnat ovat aika hurjan kuuloisia kun ainakin täkäläinen työvoima saa tapella tosissaan sadakseen neljäsosan tuosta,olisikohan tänne syytä perustaa jonkinlainen työn/työvoiman hinnoittelua seuraava keskustelu jossa rakentajat/remontoijat pystyisivät seuraamaan alueensa työsuoritusten ja alan yritysten hinnoittelua,helpottaisi kummasti järkevän hintahaarukan arvioinnissa?
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Kun noista hinnoista ollut puhe niin pyöräytetään asia niin että kukin voi omaa työtään ajatella ja kysytään että tekisitkö samaa työtä jos sanottas että saat 5 eur tunti ja sillä sun on pärjättävä? Veikkaan että kovin moni ei alkas tekee vaan vaihtaisi firmaa.
Raksapuolella minimipalkka taitaa olla 8 eur +rapiat tunti koulusta vasta päässeelle ja osa virolaisista ei tasan saa sitäkään kuten on tullut ilmi, ja onhan noita ollu puolalaisia sun muitakin.
Tuossa ylempänä on jo tullut selväksi että jos haluaa kympin tunnissa liksaa niin firman on laskutettava vähintään 30 tai 32 egee, ja jokainen voi laskea tuosta että 10 eur/tunti on likipitäen 1600 egee kuussa hiukan riippuen montako työpäivää kuussa on. Täällä monelle tuo kuukausitulo kertoo ehkä enemmän, tuosta otetaan verot pois ja sitten laina ja bensakulut kun julkisillakaan et töihin pääse. Siitä voi laskea paljonko jäi rintamamiestalon remonttiin rahaa kuussa. Voin omaltakohdaltani sanoa että 20 vuoden työkokemuksella en persettäni penkistä nosta tollasella 10 euron tuntiliksalla, tehköön virolaiset.
Virolaiset kun ei maksa tänne veroja eikä muutakaan vaan ne kaikki rahat menee viroon, pikkusen jää ruokakaupoille ja kimppavuokrakämpän omistajalle.
Tää suomi varmaan nousee tästä lamasta tosi hyvin sillä että valtiovalta rahottaa virolaisten tekemiä remonttitöitä täällä, tekisi mieleni sanoa että suomi nostaa viron lamasta mutta kuka nostaa suomen. Kyllä... tässä on hiukan katkeruutta tässä tekstissä. Onhan tässä oma lusikka sopassa kun pitäis oma pankkilaina maksaa ja oma talo remontoida kilpailemalla rakennushommissa halpatyövoiman kanssa ja kuunnella kuinka kallis mies on :evil:
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
jheinonen
Jäsen
Jäsen

No aika lailla samanlaiset kokemukset minullakin on näistä nykyisistä työmarkkinoista,firmojen tuntiveloitus ei ole ainakaan laskenut laman myötä mutta palkkaa ei ole enää kuulema vara maksaa kuin tosiaankin sille Virolaiselle jonka kautta erilaiset elvytykseen tarkoitetut tuet lipuvat Viron talouden elvyttämiseen.
Tuollainen maankattava hintaseuranta olisi kuitenkin minusta (vaikka alalla olenkin,tai juuri sen takia) ihan hyvä olemassa ja juuri tällaisella vapaan keskustelun areenalla jonne toivottavasti kaupallisuus ei ihan kaikkia lonkeroitaan saa kurotettua.
Toki raha on se mikä meitä pyörittää mutta ei sillekkään kaikea pidää myydä.
Työtä olisi toisinaan ihan kätevää vaihtaa vaikkapa työhön ja palveluihin mutta verottajamme sen kyllä kovin toimin estää.
JHakkinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JHakkinen »

llahti kirjoitti:
Kustannuksia tuli materiaalien ja vuokrattujen työvälineiden osalta reilu 7000€.
Kaikki työt tein itse päivätöiden ohessa noin vuoden aikana (eikä paljon tullut hikoiltua, tahti oli aika rento), talkoopäiviä niiden hikisimpien hommien kanssa tuli ehkä 10.
Ulkopuolelta ostettua työtä 550€ lattialämmön kytkentä ja 100€ tutulle sähkärille.
Eli yhteensä siinä 8000€.
Eli toivoa on. Olen budjetoinut meidän kellari projektiin n. 8000 €. Vähän vastaavanlainen operaatio kuin llahti yllä kirjoitti. Projektia voi seurata tuolta blogista tai projektit osiolla.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

HillyMan kirjoitti:Voin omaltakohdaltani sanoa että 20 vuoden työkokemuksella en persettäni penkistä nosta tollasella 10 euron tuntiliksalla, tehköön virolaiset.
Pienihän tuo palkka on, siis naurettavan pieni. Samalla kun kiukuttelen palkan pienuudesta, niin moni ei saa tuonkaan vertaa. Tai en mä mitään kiukuttele, pikemminkin tunnustan tosiasian.

Joskus kun ensimmäisiä keikkoja heitteli, niin tuntipalkka oli sen 8.5 euroa, pimeänä käteen. Sitten nostin sen aika äkkiä 10 euroon tunnilta ja tuolla tuli tehtyä aika kauan, kun ei vaan kehdannut pyytää enempää. Jotenkin ajattelin asian niin, että nyt vielä maksellaan oppirahoja ja tehdään nimeä. Paska timpuri, kun ajatuksissa kummittelee koko ajan tieto siitä, että tämä on asiakkaalle kallista ja saman aikaisesti naapurin tontilla pimeä timpuri ottaa ihan eri luokan palkaa. :mrgreen: Mutta ei se mun palkka vieläkään ole kamalasti kymppiä suurempi tunnilta, jos jonkun keikan satun heittämään päivätyön ulkopuolella.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

HillyMan kirjoitti:Kun noista hinnoista ollut puhe niin pyöräytetään asia niin että kukin voi omaa työtään ajatella ja kysytään että tekisitkö samaa työtä jos sanottas että saat 5 eur tunti ja sillä sun on pärjättävä? Veikkaan että kovin moni ei alkas tekee vaan vaihtaisi firmaa.
Raksapuolella minimipalkka taitaa olla 8 eur +rapiat tunti koulusta vasta päässeelle ja osa virolaisista ei tasan saa sitäkään kuten on tullut ilmi, ja onhan noita ollu puolalaisia sun muitakin.
Raksapuolella se 8 euron minimipalkka on muuten määritelty maksettavaksi töistä, jotka ei vaadi koulutusta tai perehdyttämistä eli käytännössä ei tarvi olla edes mitään koulutusta. Siihen päälle kun maksetaan lomakorvaukset ja työajanlyhentämisraha (jota muuten työehtosopimuksen mukaan pitää maksaa myös lyhennettyä työpäivää tekevälle), niin brutto pomppaa sinne paljonpuhuttuun kymppiin tunti. Siihen päälle vielä eläke- ja sotumaksut, niin päästäänkin jo ihan eri lukemiin. Tuli viime kesänä palkattua kattoremonttiin pari apumiestä ihan pykälien mukaan ja samalla joutui laskemaan mitä se työn teettäminen maksaa. Pykälien mukaan hoidettuna sen minipalkalla häärivän apumiehen kustannukset nousevat lähelle 15 euroa tunti. Siihen vielä päälle kaikki byrokratia ja vakuutukset, niin paperityötä on paljon ja työllistäjä on vielä vastuussa siitä että sen pitäisi mennä oikein, joten tavallaan ymmärrän miksi harmaat markkinat pysyvät voimissaan. Tähän heti perään totean, että siitä huolimatta olen teettänyt hommat virallisesti ja maksanut kaikki asiaankuuluvat maksut. Kyllä se välillä tietysti jurppii, kun ajattelee kuinka monta tuntia joutuu käymään töissä että saa maksettua yhden putkimiehen tekemän tunnin... mutta elämä on...
jheinonen
Jäsen
Jäsen

Minä olen yksityisille tehdessäni käyttänyt tilitoimistoa palkanlaskentaan,ei tule suurtakaan lisäkustannusta ja kaikki menee varmasti oikein.
Siinä saa mielenrauhan niin asiakas kuin tekijäkin eikä maksajan tarvitse tuskitella pykäläviidakossa ammattilaisen hoitaessa palkanlaskun.
Tällätavoinkin toimiessa jää työnhinta huomattavasti yrittäjäpohjaista tekijää halvemmaksi ja on aivan yhtä vaivatonta.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

jheinonen kirjoitti:Tällätavoinkin toimiessa jää työnhinta huomattavasti yrittäjäpohjaista tekijää halvemmaksi ja on aivan yhtä vaivatonta.
Ostatko töissä käytetyt työkalut, pelit ja vermeet omasta rahapussista?
jheinonen
Jäsen
Jäsen

En ole varma ymmärränkö oikein?
Mutta ammattilaisellahan on työkalut jo joka tapauksessa,enkä ole vielä tähän päivään mennessä kuullut kenenkään yksityisen tekijän vehkeitään asiakkaalla maksattaneen,kaikki työkaluni olen ostanut omillani...niin myös jatkossa.
Jos taas perustaisin yrityksen niin silloin pääsisivät asiakkaatkin makselemaan kalustoani josta saisin vielä verovähennyksetkin,senpä kautta verokirjamiehen tunti jää yrittäjäpohjalla toimivaa edullisemmaksi.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

jheinonen kirjoitti:kaikki työkaluni olen ostanut omillani...niin myös jatkossa.
Et ilmeisesti maksata asiakkaalla sairaus- tai kesälomiasikaan? :?
jheinonen kirjoitti:Mutta ammattilaisellahan on työkalut jo joka tapauksessa
Eikös ammattilaisen pidä saada korvaus tavalla tai toisella niistä töissä käytetyistä työkaluista? Siis tavalla tai toisella eli joku ottaa erillisen työkalukorvauksen ja joku toinen pitää vastaavasti hiukan isompaa tuntipalkkaa, jotta vehkeet saa maksettua.

Eikö tuolla sinun tavallasi tilanne ole se, että mennään "pienellä" tuntipalkalla töihin ja sitten sillä rahalla mikä tienataan eli saadaan palkkaa, niin maksetaan omasta pussista ne työnteossa vaaditut vehkeet? Eli käydään töissä, jotta on varaa ostaa työkalut, vaatteet, paku jne. Ja sitten jos sairastutaan tai halutaan pitää lomaa, niin palkka tai korvaus eikä liiemmin lomarahat juoksekkaan. :? Äkkiseltään sanottuna aika p*ska systeemi.

Tätähän tässä ollaan nyt ajettu takaa eli sille työmiehen näennäisesti isolle palkalle on syynsä, sillä kun katetaan sen työmiehelle maksettavan pienen palkan lisäksi kaikkea muutakin. Aika kovilla on duunarin känsäiset kourat, jos se sillä kymmenen euron tuntipalkalla ostelee itsellensä timpurin vehkeet ja koittaa hoitaa kaiken muunkin elämisen siinä samalla.
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Meneehän toi muutaman vuoden kunnes ne työläisen vehkeet tulee tiensä päähän ja hajoo, paatko miehen kävelemään kortistoon kun sillä ei oo ees työkaluja?
Työkkäristä uusia työkalullisia tilalle? Vai ostatko sille omasta kukkarosta uudet työkalut? Ja nyt ei ole tarkotus v***lla tai mitään sen suuntasta, ihmettelen vaan.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

jheinonen kirjoitti:Minä olen yksityisille tehdessäni käyttänyt tilitoimistoa palkanlaskentaan,ei tule suurtakaan lisäkustannusta ja kaikki menee varmasti oikein.
Mulla on sellainen ikävä taipumus, että vaikka tuo byrokratia vähän jurppii välillä, niin olen pyrkinyt selvittämään itselleni miten se toimii. Voisihan tilitoimistoa käyttää, jos enemmän teettäisi, mutta ei tuo täysin mahdoton juttu ollut itsekään selvitettäväksi. Nyt kun sen on kerran tehnyt, niin kyllä sen seuraavalla kerralla osaa. Netissä on mainio palkka.fi-niminen saitti, jolta hoituu iso osa palkanlaskennasta. Suurin vaiva on perehtyä työehtosopimukseen että tietää mitä pitää maksaa (ja mistä ei tarvitse maksaa :wink: ).
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

HillyMan kirjoitti:Ja nyt ei ole tarkotus v***lla tai mitään sen suuntasta, ihmettelen vaan.
Juu ei, siis ei oo tarkoitus kettuilla täälläkään, kunhan valotan omaa näkökulmaani. :-)
Oto Hascak kirjoitti:Eikös ammattilaisen pidä saada korvaus tavalla tai toisella niistä töissä käytetyistä työkaluista? Siis tavalla tai toisella eli joku ottaa erillisen työkalukorvauksen ja joku toinen pitää vastaavasti hiukan isompaa tuntipalkkaa, jotta vehkeet saa maksettua.
Mää koitan askarrella rautalankamallin tarkoittamastani pointista.

Jos mennään heittämään keikkaa asiakkaalle ja siinä keikassa tarvitaan vaikkapa rälläkkää, jota timpuri ei omista, niin mitäs sitten tehdään? Rälläkässä oleva terä on kuluvaa tavaraa, jota tulee hiukan käyttötarkoituksesta riippuen uusia jopa aika tiuhaan tahtiin.

Kun sanon timpurin ostavan töissä vaaditut työkalut asiakkaan piikkiin, niin en kuitenkaan tarkoita sitä, että tuossa kyseisessä tapauksessa asiakas kävisi rautakaupasta hakemassa 200 euron rälläkän timpurille. Tarkoitan sitä, että jos timpuri haluaa tienata vaikkapa sen 10 euroa tunnilta, niin hän laskuttaakin sitten vaikka esimerkiksi 15 euroa tunnilta asiakkaalta. Tuo "ylimääräinen" 5 euroa menee sitten vaikkapa tilille, jota voidaan sanoa esimerkiksi puskurirahastoksi. Jokaisesta asiakkaalta laskutetusta tunnista kertyy aina osuus puskurirahastoon, jolla voidaan ostaa rälläkät, sirkelit, valot, porat jne. Kun timpuri haluaa pitää kesäloman tai saikkua, niin sitten pystyy puskurirahastolla maksamaan itselleen "palkkaa". Selkeästi kuluvat materiaalit, kuten rälläköiden, puukkosahojen, moottorisahojen ja vastaavien terät voidaan maksattaa suoraan asiakkaalla. Maksaahan se asiakas naulat ja ruuvitkin. Ja eihän timpurin ole pakko sitä rälläkkää omistaa, sehän voi sen käydä hakemassa vaikkapa konevuokraamosta ja pohtia sitten, että kuuluuko se konevuokraamon lasku maksaa itse vai maksaako asiakas, vaikka ei oltaisikkaan koskaan kuultu kenenkään yksityisen tekijän vehkeitään asiakkaalla maksattaneen.

Sehän on vähän niin, että jos jollakulla on pakottava tarve tehdä esimerkiksi ne timpurin työt pimeänä, niin sitten pitää itse hoitaa ne palkan sivukulut eli lomat sekä pelit ja vermeet. Oma vilpitön näkökulmani on, että on hullua maksaa omasta pussista työntekoon vaaditut vehkeet. Hulluhan mä itse oon, kun en ole aiemmin perinyt "työkalukorvausta" vaan oon tosiaankin itsekkin hakenut ihan omaan piikkiin kaluston. En hae enään.
Vastaa Viestiin