Tulisijan valinta
Katso tuonne kohtaan "Avotakka takaisin varaavaksi" jossa vastasin pitempään. Kyse ei ole mistään "kitupoltosta", vaan optimoidusta palotapahtumasta joka on hitaampaa, tehokkaampaa ja pitempiaikaista.
Toisena tekijänä on kiertoilmaan perustuva lämmön talteenottaminen ja luovuttaminen, eli ei tervaa piippun vaan poltetaan kaikki tehokkaasti, otetaan lämpö talteen mahdollisimman hyvin.
Uudet Nibe takat alkavat olemaan kaikki noita EU normitettuja ja hyväksyttyjä, eli kehitetty viimeisen tietotaidon mukaan ja tietysti merkeissä löytyy muitakin. Kevyttakat ovat omaa sarjaansa ja sitten löytyy nuo "raskaan sarjan" kaakeli ja kivitakat omanaan.
Toisena tekijänä on kiertoilmaan perustuva lämmön talteenottaminen ja luovuttaminen, eli ei tervaa piippun vaan poltetaan kaikki tehokkaasti, otetaan lämpö talteen mahdollisimman hyvin.
Uudet Nibe takat alkavat olemaan kaikki noita EU normitettuja ja hyväksyttyjä, eli kehitetty viimeisen tietotaidon mukaan ja tietysti merkeissä löytyy muitakin. Kevyttakat ovat omaa sarjaansa ja sitten löytyy nuo "raskaan sarjan" kaakeli ja kivitakat omanaan.
-
Punainen Pilvi
- Jäsen

Se on tuo "kitupoltto" hieman nimitykseltään saman laatuinen kuin tuo "nälkäkuolema" eli mitä sanonnalla kulloinkin tarkoitetaan. Minulle tulee kitupoltosta mieleen hiljaa käryävä puukasa, jossa paloa rajoitetaan suuluukkuja sulkemalla ja kiekkiä tukehduttamalla. Näin minä sen ymmärrän.
Luulisin kuitenkin nykysanastossa ja EU kaudella löytyvän jo muitakin sanontoja tehokkaan lämmön tuottamiseen kuten "kuumassa tulipesässä puu palaa hitaasti luontoa saastuttamatta". Eikö ollutkin hienosti sanottu.
Ja kyllä minulle on myös ollut uutta se, kuinka pienillä puumäärillä uusimpia takkoja lämmitetään, puhuttiin sitten vuolukivitakoista tai mistä uusista kevyttakoista hyvänsä.
Minulla itselläni on vielä käytössä Upon aikoineen tekemä valurautainen takaseinään asennettu "takkasydän", joka kyllä antaa lämpöä kesäsasuntooni, mutta kyllä siinä puutakin menee. Aion siihen kuitenkin vielä lisätä tuon uuden "kitupolttoisen" takkasydämen, koska uskon kehityksen menneen hurjasti ettenpäin. Katsotaan nyt sitten miten äijän käy puun säästössä.
Luulisin kuitenkin nykysanastossa ja EU kaudella löytyvän jo muitakin sanontoja tehokkaan lämmön tuottamiseen kuten "kuumassa tulipesässä puu palaa hitaasti luontoa saastuttamatta". Eikö ollutkin hienosti sanottu.
Ja kyllä minulle on myös ollut uutta se, kuinka pienillä puumäärillä uusimpia takkoja lämmitetään, puhuttiin sitten vuolukivitakoista tai mistä uusista kevyttakoista hyvänsä.
Minulla itselläni on vielä käytössä Upon aikoineen tekemä valurautainen takaseinään asennettu "takkasydän", joka kyllä antaa lämpöä kesäsasuntooni, mutta kyllä siinä puutakin menee. Aion siihen kuitenkin vielä lisätä tuon uuden "kitupolttoisen" takkasydämen, koska uskon kehityksen menneen hurjasti ettenpäin. Katsotaan nyt sitten miten äijän käy puun säästössä.
Takan valinta, mutta kysyjä ei itse ole osallistunut kertaakaan keskusteluun aloittamisen jälkeen. Joten eipä ainakaan minua haittaa vaikka meneekin vähän sivuraiteille.helenja1 kirjoitti:Ja alkuperäinen kysymys oli?....
Mutta jos palataan itse asiaa. Jos ei ole mahdollista asentaa isoa kunnollista painavaa varaavaa takkaa, löytyisi itselleni seuraavat vaihtoehdot:
Kevyt puolivaraava (esim. Balladi, Porin Matti jne) Varaavat noin 6-8h, painavat 200-400kg.
Kiertoilmatakka, sellainen oikean näköinen jossa on kuoret. Lämmittää tehokkaasti, ei varaa oikeastaan mitään.
Pellettitakka, toimii automaattisesti, lämmittää hyvin, termati jne. Miinuksena huono tunnelma.
Viimeksi muokannut JJ, Ke Maalis 14, 2007 9:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alkuperäinenkin osallistuu
No, pitäähän minunkin jotain sanoa. Tosi kiinnostuneena oon seurannut keskustelua, joka aloituksestani lähti rönsyilemään.
Olen oman takkavalintani tehnyt. Hirveästi yritin ottaa selvää asioista ja kiertoilmatakkaan päädyin. Vaikka Eskoensio myöntää itsekin olevansa myös myyntimiehenä asialla, saa hänen sanomisensa minulta ainakin täyden tuen. Sen verran vakuuttunut valinnastani olen. Valintaani pyysin apua eräältä tulisija-asiantuntijalta sekä muutamalta kiertoilmatakalla taloaan lämmittävältä henkilöltä. Suomenkielistä kirjallisuutta oli valitettavasti tosi vaikeaa löytää. Kaakeliuuneista ja muista raskaammista on kyllä kirjoitettu vaikka mitä. Ruotsinkielellä olisi varmasti löytynyt kiertoilmatakoistakin, sen verran yleisiä ne tuolla naapurimaassa on. Mutta meikäläinen ei lukiossa oikein tuosta ruotsista tykännyt, joten kielitaito ontuu.
Takka saadaan ensi viikolla olohuoneen nurkkaan, kerron sitten lisää, kun saan kokemuksia.
Siitä puhtaasta palamisesta vielä. Sellaisia tutkimustuloksiakin löytyi, joissa todetaan, että kiertoilmatakan hyötysuhde on varaavan takan luokkaa ja pienhiukkaspäästöt selvästi vähäisempiä.
Olen oman takkavalintani tehnyt. Hirveästi yritin ottaa selvää asioista ja kiertoilmatakkaan päädyin. Vaikka Eskoensio myöntää itsekin olevansa myös myyntimiehenä asialla, saa hänen sanomisensa minulta ainakin täyden tuen. Sen verran vakuuttunut valinnastani olen. Valintaani pyysin apua eräältä tulisija-asiantuntijalta sekä muutamalta kiertoilmatakalla taloaan lämmittävältä henkilöltä. Suomenkielistä kirjallisuutta oli valitettavasti tosi vaikeaa löytää. Kaakeliuuneista ja muista raskaammista on kyllä kirjoitettu vaikka mitä. Ruotsinkielellä olisi varmasti löytynyt kiertoilmatakoistakin, sen verran yleisiä ne tuolla naapurimaassa on. Mutta meikäläinen ei lukiossa oikein tuosta ruotsista tykännyt, joten kielitaito ontuu.
Takka saadaan ensi viikolla olohuoneen nurkkaan, kerron sitten lisää, kun saan kokemuksia.
Siitä puhtaasta palamisesta vielä. Sellaisia tutkimustuloksiakin löytyi, joissa todetaan, että kiertoilmatakan hyötysuhde on varaavan takan luokkaa ja pienhiukkaspäästöt selvästi vähäisempiä.
Jotul S 82
Malliksi tulee tuo Jotul s82, esittelyä löytyy http://www.jotul.fi -sivulta. Mielestämme tuollainen pyöreä malli sopii hyvin vanhan talon henkeen, vaikka onkin aika modernin oloinen aitoon pönttöuuniin verrattuna.
Re: Jotul S 82
Itse katselin juuri samaa mallia meille kun harkitsimme tulisijaa. Hyvä valinta.hjaa kirjoitti:Malliksi tulee tuo Jotul s82, esittelyä löytyy http://www.jotul.fi -sivulta. Mielestämme tuollainen pyöreä malli sopii hyvin vanhan talon henkeen, vaikka onkin aika modernin oloinen aitoon pönttöuuniin verrattuna.
Re: Jotul S 82
paljonko bungaa?hjaa kirjoitti:Malliksi tulee tuo Jotul s82, esittelyä löytyy http://www.jotul.fi -sivulta. Mielestämme tuollainen pyöreä malli sopii hyvin vanhan talon henkeen, vaikka onkin aika modernin oloinen aitoon pönttöuuniin verrattuna.
Bungaa=maksaa, eli paljonko fyrkkaa.
Itse en kyllä valitsisi tuollaista pyörylää. Makuja on monia, olikohan tuollaisia -40, -50 luvulla?
Klassinen "mötikkä" on enemmän mieleeni...monen mielestä..riippuu tietysti käyttötarpeesta.
Hirveesti ei vissiin romanttisia hetkiä tuollaisen edessä pysty järjestämään
Itse en kyllä valitsisi tuollaista pyörylää. Makuja on monia, olikohan tuollaisia -40, -50 luvulla?
Klassinen "mötikkä" on enemmän mieleeni...monen mielestä..riippuu tietysti käyttötarpeesta.
Hirveesti ei vissiin romanttisia hetkiä tuollaisen edessä pysty järjestämään
Hjaan takka/uunivalinta on mielestäni tosi onnistunut, muistuttaa paljon rintsikoissa alunperin olleita pönttöuuneja. Todennäköisesti on muutenkin hyvä, saaristossa ei jossain välissä muuta arvostettukaan kuin Jotuleja... Meillä on takka vielä hakusessa ja Jotulin sivuilta löytyi itseasiassa sellaisia, joita olemme etsineet.