lattianiskoihin poraaminen..

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
koeffte
Jäsen
Jäsen

lattianiskoihin poraaminen..

Viesti Kirjoittaja koeffte »

terve!

mites mahtaa olla: pitäisi viedä pari putkea yläkerran lattian alla,ja tämä edellyttäisi lattia kannattimiin reikien poraamista,eli 2 reikää per puu 35mm reikä.

kannattimet ovat 500 jaolla ja 2x6 tavaraa,en ole laskenut moneenko pitäisi reikiä tehdä mutta useampaan,voiko niitä rei ittää vai luhistuuko koko mökki? :-)

niin ja ja etäisyys seinästä vajaat 2m eikä väliseinää alla..
vesamaan
Jäsen
Jäsen

Re: lattianiskoihin poraaminen..

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Sanoisin että läpi vaan... omalla vastuulla. Kannattaa varmaa porata reikä mahdollisimman keskelle lankkua, ekös siinä ole voimat pienimmillään? Tai jos ei voi porata keskelle niin laittaa 2x4 tueksi molemmin puolin niskaa reiän alapuolelle. Vai meneekö hätävarjelun liioittelemiseksi?
jheinonen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jheinonen »

Jos kestävyys epäilyttää tai on tarve tehdä suurempiakin reikiä, niskoihin kannattaa leikata sopivasta vanerista ,12mm tai paksumpaa tarpeen mukaan,soirot molemmin puolin ja porataan sitten tarpeelliset reiät niskojen läpi.
rattus77
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rattus77 »

Eikö pääse ali ? Luulis, että tommoset reiät nyt ei paljoa vaikuta...
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Minä taas metallimiehenä rakentaisin vahvikkeet riittävän järeästä laattateräksestä.
Vtec-Mies
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Vtec-Mies »

Moi!
Just eilen itse laitoin samalla 35 mm poralla reijät patteriputkia varten läpi :-D . Myös minulla on 2x6 niskat. Osan lankuista jouduin koloamaan siten, että yläpuolelle lovi, koska muuten en olisi saanut putkia taipumaan reikiinsä. Mulla nuo putket tuli sen huoneen osalta siten, että reijitys tapahtui n. 10-20 cm päästä alakerran kantavasta seinästä. Itse epäilen että jos olisin tehnyt saman "virheen" keskelle palkkia, niin ei varmaan joutaius kirjoitaan foorumilla nyt kun tarttis tukea niskoja :shock: . Lisäksi reijät eivät ole vaakaan nähden samassa linjassa vaan hieman eri korkeudella. Ei vaan onnistunut siten. Mielestäni kannattaa laittaa samaan linjaan nuo reijät. Huomioitavaa on, että koska palkit on aivan pois vaateristaan, niin jouduin koolaamaan niskat suoraan ruuvaamalla koolausruuveilla vanhojen kylkeen 2x5, tuli muuten tukeva.
Nyt kun on ne putket paikalla, niin kannaattaa miettiä kuinka painavaa kalustusta tulee. Tuo vanerointi on hyvä idea. Mutta en sitä pystynyt itse toteuttamaan siten, joten ratkaisen ongelman siten, että laitan ruuvaamalla 25 mm vanerin yläpuolelle niskojen päälle tuon reijityksen kohdille. n. 1m leveydeltä.
Miltäs kuulostaa. Tiedän että kylkeen olisi tukevampi, mutta tässä tapauksessa ei pysty. :cry:
Entiset patteriputket oli ja on muuten laitettu tuohon toiseen päähän taloa siten, ettö on kolottu 5-7 cm pois ja upotettu putket siihen niks naks :cool: . Ja tämä on tapahtunut v. 72-73. Mustat putket meni tuosta vaihtoon, mutta täytyy sanoa että niissä vanhoissa putkissa ei ollut mitään vikaa, kun sahasin kokeeksi kummatki poikki. Toivottavasti nämä nykyiset uudet mustat putket on yhtä hyviä jotka laitoin. :lol:
Laadun Tae, Älä Urakointia Muualta Hae!.. Tee siis ihan ite!
koeffte
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koeffte »

kiitos vastauksista toverit.

joo mulla noissa reijistä tulee kiemurtelemaan muoviputki suojaputkessa.
lattiakannattimien alapuolella on keittiön katto,yläpuolelle en enää mielellään koolausta laittais,huonekorkeuden säästämiseksi..

hätäkeinona voisi olla pinta asennnus,tai eräs vaihtoehto reittikin on..mut tää ois "suorin" :wink:

eli jos päädyn poraamaan, niin vahvistan niskat esim. 50cm reiän molemmin puolin paksulla vanerilla ja sit läpi keskeltä parruja?
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

koeffte kirjoitti:kiitos vastauksista toverit.

eli jos päädyn poraamaan, niin vahvistan niskat esim. 50cm reiän molemmin puolin paksulla vanerilla ja sit läpi keskeltä parruja?

Juu, tätä ratkaisua minäkin suosittelen. Ja kohtuus tuossa vanerin paksuudessakin, mun mielestä vois olla luokkaa 10-18 mm vähän sen mukaan mitä on saatavilla. Vesahyn ehdotus teräksisestä tuennasta on myös hyvä, mutta tässä tapauksessa vaneri-vahvistukset riittävät hyvin ja on helpompi toteuttaa.

Niskan päälle asennetusta vaneri-vahvikkeesta ei ole lähellekään niin paljon hyötyä kuin kylkeen lyödystä.

-J-
Johnyv
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Johnyv »

Ei tuon kokoinen pyöreä reikä keskellä 6"lankkua sitä heikennä, enpä kyllä vahvistelisi millään, mielestäni turhaa.
pexi67
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pexi67 »

sammoin ! en kyl turhaan vahvistelis , päin vastoin nuo pienet reijät vahvistavat ,eivät heikennä :-D
kaikki, on helppoa kun sen vaan oppii?
Vastaa Viestiin