No meillä edetään näin. Ensin tottakai korjataan se mikä on rikki. Sitten se mikä on seuraavaksi tärkein juttu meidän talossa, vaatii jo mietintää. Kuitenkin kuten olet jo itsekkin huomannut järjestelmällisyys remonteissa kannattaa, älä aloita purkamaan mitään ennenkuin edellinen projekti on valmis. Muuten päätyy tilanteeseen että kaikki on revitty auki ja mikään ei valmistu koskaan, se vie voimat, työn puolesta olen nähnyt näitä tapauksia liian monta.
Meillä on projekti tällähetkellä katto, räystäät, piipunkorjaus, yläpohjan eristys sekä yläkerran remontointi, kuullostaa ehkä pitkältä listalta (sille se aina välillä tuntuukin..

) ja kun siitä kertoo jollekkin joka ei ole sitä itse ollut tekemässä se on ihan helppo homma ja pikku juttu vasemmalla kädellä ruokatunnin aikana tulle valmiiksi..
Tiedän jo seuraavan kohteen, mutta en aloita sitä ennenkuin edellinen on valmis. Seuraavaksi kellarissa puretaan puukoolatut seinät, uusitaan sauna, kph, autotallista tulee takkahuone... Kun on tarkoitus asua talossa samaan aikaan kun sitä remontoidaan, se vaatii ajatustyötä ja suunnittelua paljon enemmän. Jos tekisin niin mitä esim. yksi remontti ammattinen ehdotti järkeväksi järjestykseksi, olisin päätynyt tilanteeseen jossa ei olisi ollut pitkään aikaan ollenkaan sisäänkäyntiä taloon ovien kautta, no kyllä se itseltä vielä onnistuisi hetken aikaa niinkin. Neljä lasta joista nuorin kolmevuotias, ei vaan toimi.
Periaate on tehdä remonttia kerros kerrallaan, tietysti siitä pitää jonkin verran joustaa niissä kohdin miisä järkevää eikä aiheuta kohtuutonta asumishaittaa. Joustolla tarkoitan sitä että saa kerralla kuntoon, esimerkiksi vaihdoin nurkkalaudat kun otin räystäkourut ja syöksytorvet irti, koska se oli vaan järkevä vaihe tehdä se kun syöksytorvet ovat niissä kiinni, ja vanhat oli lahovikaiset. Tekemistä on muutenkin tarpeeksi, ei kannata tehdä moneenkertaan samoja juttuja.
Paha alkaa neuvomaan toista mikä on aloitus paikka, mieti kuitenkin mikä on loppujen lopuksi tärkein ja unohda "sisustaminen" ennenkuin tärkeämmät asiat on tehty. Yleensä liittyy siihen että rakenteen pysyvät kuivina, talo lämpinänä (jos rintsikka on ikinä lämmin talvella..

), sähköt toimii, vesi tulle oikeeseen paikkaan ja poistuu oikeeseen paikkaan.. Itse tein listan mitä haluan korjata/muuttaa, mikä on pakko tehdä, minkä teen joskus ehkä..