Ensimmäinen posti tälle foorumille, joten ymmärtäkee.
Eli löytyi pirun kivalta tontilta oheisen ilmoituksen mukainen tuote(rintamamiestalon edeltäjä ilmeisesti kun rakennusvuosi -34) ja olisi pari kysymystä, mihin te viisaammat voisitte suoralta kädeltä vastailla.
http://www.etuovi.com/kohde/941934
Vähän tietoa talosta(mitä ilmoituksessa ei lue eikä näy):
- sisätilojen kunto on surkea, vuonna 70 ilmeisesti tehty vessat ja laitettu muovimattoa lattiaan ja samaa tasoa yläkerta. Eli kunto siltäosin huono.
- kellarissa on betonilaatta(ilmeisesti maata vasten)
- kellarin saunatila on vuodelta -34 ja lauteet myös
- kuntotarkastus tehty(ja tässä tulee isot miinukset):
---- kellarin lattialla ja seinän alareunassa kohonneita kosteuslukuja
---- ulkovuorauksesta puuttuu ilmarako
- suora sähkölämmitys
- talon ulkomitat 8x8.5m
Omat mietteet ja mihin olen valmistautunut:
- ulkovuoraus kokonaan uusiksi (kuntotarkastajan ehdotus)
- talon perustan kaivaus auki=> salaojitus ja eristys kuntoon(kuntotarkastajan ehdotus)
- laatan piikkaaminen kellarista=> eristys, lattialämmitys
- alalaatan piikkaamisen yhteydessä viemärit sieltä kuntoon
Tässä näitä perushommia. Loput remonttirahat olin aikeissa laittaa kellarin laittoon=>sauna, suihkutilat, olotila, kodinhoitohuone, sekä keskimmäiseen kerrokseen=>pari seinää pois, tukihirret tilalle, keittiö, olohuone, ehkä vierashuone, sekä wc. Yläkerta ja pihan kunnostus jäisi tulevaisuuteen.
Kysymyksiä(kaikkiin hintaan liittyviin kysymyksiin oletus, että itse tekee niin paljon kuin mahdollista) :
- mitä mieltä yleisesti
- paljon maksaa ulkovuorauksen uusiminen (ylimalkainen arvio kuvan perusteella)
- paljon maksaa perustan ulkopuolinen eristyssavotta(kaikki muut itse, mutta kaivinkone tekisi kaivuun ja kenties täytön)
- entä kellarin pohjan auki piikkaus, eristys, lattialämmitys, uusi valu päälle (edelleenkin arviotkin riittää, koska itsellä ei mitään käsitystä)
- Paljon LVI:n laitto tässä yhteydessä tekee ekstraa noin?
Hintakysymyksiä sen takia paljon, koska itse ajattelin n. 50000€ näihin em. remontteihin. Ja jos nyt tulee ilmi, että tuolle hinnalla ei tehdä edes noita perustavaa laatua olevia remontteja niin otan aikalisän.
Ja tuo perustan rakenne kiinnostaan. Onko tuossa valettu betonilaatta ja sen päälle seinät, vai onko seinillä perustat ja laatta valettu niiden väliin? Näkeekö sen jostain otsalla kun käyskentelee kellarissa?
Sori että tuli näin paljon yhteen viestiin, mutta kun on niin innostunut. Toivottavasti tulee jotain vastauksia, niin voi kartoittaa jatkoa. Lähdenkin tästä tuonne foorumin muihin osioihin opiskelemaan lisää.
t. Jouni