Oma nurkka

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
jtbo
Jäsen
Jäsen

Re: Oma nurkka

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Kylläpäs nuo Miuku ja Mouku olivat kesyjä tänään, aamulla emokin kyllä tuli nuuhkimaan ruokakippoa, joka oli kädessäni, mutta päivän mittaan sillä emolla vähän arkuus kasvoi, kuitenkin pennut riehuivat lelun parissa vaikka kuinka, lelukin hajosi siinä tohinassa, Miuku oli kuin takiaispallo, kynsi kaikissa mahdollisissa asennoissa ja roikkui vuoren seinämässä samalla.

Kun rakentelin yhden noiden majapaikan nyt sellaiseksi erityisen lämpöiseksi, urtsi + 100mm villa, niin Mouku katseli touhuamistani ihan läheltä, välillä tuli tutkimaan lähemminkin mitä näkyy. kovasti se Mouku tahtoo nuuhkia, jos vaan käden vie sen ulottuville niin hyvin on utelias ilme ja kurkotellen nuuhkiminen alkaa, toisinaan se yhä sitten äkkiä vetäytyy, kun hajua saa nokkaan, mutta ei se enää kovin usein, emo mun mielestä palelee, mutta ei se boksiinkaan mene, Mouku on siellä boksissa välillä, mutta muut ei ole nyt olleet, tein sen paikan päälle vielä katoksen, jossa emo makoilee, olisi vähän lämpimämpi edes, mutta ei se tainnut tykätä, tai ainakin se tuijotti pitkästi silmät suurina mua kun ensin tutki mitä oikein touhusin, tosin se ei pidä muutoksista, voi olla sitäkin, noiden kanssa pystyy nykyään viettämään paljon enemmän aikaa ennen kuin ne saa hepulin, ne menee piiloon kun niille riittää, menen aina pois sitten niin ovat oppineet tuon keinon millä ilmaista että nyt riittää, kun ei aina kovin helppo tulkita leikkivistä rasavilleistä, niin tuo on oikeastaan hyvä että osaavat noin selkeästi ilmaista halujaan.
Jaa, nuuhki se mouku mun sormea kun sitä ruokaa mätin kuppiin, sitten tuijotti mua karvankaan hievahtamatta ja hetken päästä jatkoi syömistään, kunnes sama toistui muutaman kerran vieläpä.

Eilen oli -24C ja tänäänkin on ollut reilu -20C, toissapäivänä -26C, katin vesi tahtoo olla murheena, se paukahtaa jäähän parissa tunnissa näissä lämmöissä, vaikka -12C kelissä vielä kestää sulana tuossa eristetyssä paikassaan, vaikka alla on se mukinlämmitinkin, eikä nyt oikein huvittaisi ostaa monenkympin sulanapitokaapelia vain sitä varten. Mietin tässä, että jouluvalojahan on sellaisia ikkunalla pidettäviä, niissä on aika pieni se yksi hehku, sellaisen jos saisi vesikipon alle, niin se voisi jo riittää, ongelmana vaan on mistä sopivasti virtaa.

Tänään näin taas sen hiirenkin, oli hellalla tutkimassa kissanruokapurkkia, siinä se rapisteli etikettiä irti purkista, kun seisoskelin 2 metrin päässä, mutta siinä 2 metrissä on about 148cm liikaa, että moisen saisi kiinni tai muutenkaan hätisteltyä ansaan. Taas se oli syöttejä vienyt ja kulkenut sen ansan laukaisimen yli, katsoin, että se oli virittynyt vähän enemmän jo, suorastaan niin paljon, että ihmettelen ettei jo lauennut, seuraavalla kerralla se ei enää pääse niin vähillä seuraamuksilla, kun viritin jo itsekkin sen niin, että muovisen 10 senttisen kokoisen napin kun parista sentistä siihen laskee, niin jo napsahtaa, öljysin jopa mekanismin, että olisi tavattoman herkkä ja sitä se onkin, meni monta minuuttia, että sai sopivaan viritykseen.

Jahas, kissat rikkoivat katosviritykseni jo nyt, en uskonutkaan sen kestävän kovin kauaa, mutta että alle tunti :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

jtbo kirjoitti:Onhan siinä oikein paksu läppäkin, vaan sehän puhaltaa sen ohi tietenkin, tosin on se koko läppäkin ihan kenossa, kun puhaltaa niin kovin...

Ei se kyllä toimi tuo idea, ei ne taho, eivät ole muuta kuin mulkoilleet ja lämpöä karkaa niin tuhottomalla tahdilla, että ei mitenkään voi jättää yöksi moista.

Tuon pitäisi olla vielä sellainen, että sen saa helposti poiskin, kun enhän talvisin pääse muuta kautta varastoon.
Eikö sapuska saisi katteja kiinnostumaan tuosta luukusta? Jos käyttäisit sitä ruokintaan, niin luulisi katteja kiinnostavan.

Tuntikausiksi tuota ei oikein voi auki jättää, liikaa tulee kylmää sisälle.

Vähän ihmetyttää tuo urtsiboksin hylkäys, aika herkkiä tuntuvat olevan.

Emokohan tuon päätti ja pentuja komensi, vai aivanko itse kukin tuohon päätelmään päätyivät?

Jos energiansäästölampuissa on jotain, joka saa katit varpailleen, niin silloin ne saattavat olla aivan väärä tuote kaikkiin perheisiin, joissa on lemmikkieläimiä (hyvä kuulohan noilla muillakin, ei vain kissalla).
jtbo
Jäsen
Jäsen

Se on kuule reviirijuttu tuo, etteivät luukulle tule, kas näin kuvittelen sen menevän noiden päässä, että heidän reviiriä on se alaosa varastosta, ylempi osa on sitten sellainen puolueeton vyöhyke ja oven takaa aukeaa sitten mun reviiri, jolloin ne ei halua loukata reviiriä.

Maukusta on kyllä tulossa oikein reipas kisu, nyt kun erinäisten muutoksien jälkeen se ei pääse noin vaan luikahtamaan ulos varastosta, niin se on oppinut ymmärtämään ettei sen tarvitse, se melkein jo kädestä otti evästä, Miuku otti namupalan kädestä ihan reippaasti ja Mouku oli siten kuin ei voisi vähempää kiinnostaa, mutta tykkäämistä silti viestitti.

Hurja puunkulutus, kun käyn kipon hakemassa sisälle, niin jätän oven auki aina siksi aikaa, kun lämmitän eväspurkin ja putsaan kipon, vaihdan veden jne, no tietenkin lämpö karkaa kateille sillä välin, mutta olen ajatellut, että ne kiinnostuisi enemmän sisätiloista, kun oppivat yhdistämään sen johonkin lämpimään.

Hmm, pienien muutoksieni jälkeen en enää tiedä missä katit majailee vai majailevatko ne, sillä nyt niillä on niin suojaisia majapaikkoja, että pitäisi olla monia kameroita lisää, että näkisi mitä majapaikkaa suosivat, yksi paikka tosin on niin pieni, että sinne mahtuu korkeintaan kaksi kattia ja silloinkin on jo tiivis tunnelma, mutta se on toisaalta varsin tukevasti eristettykin.

Taidan laittaa yhden metallirunkoisen valaisimen tuota katin vettä lämmittämään, kun ei ole oikein muutakaan, siinä on pieni hehkupoltin, joten sopivasti pultattuna sen pitäisi säteillä lämpöä niin, ettei vesi enää jäätyisi, harmillisesti joutuu loppuviikosta parin päivän reissulle, niin ei pääse oikein kovissa pakkasissa näkemään toimintaa, mutta kun siinä on varjostinkin metallia ja oikeastaan heijastimen mallinen, niin uskoisin sen toimivan siitä vähän vesiastioiden yläpuolelta ja takareunan päällä, siihen kun laittaa alufoliota teipillä vielä ettei katin silmään valo loimua, niin ehkä se niillekkin kelpaa, vaikka ronkeleita ne on :lol:

On ne aika eläväisiä, mulla oli villalevy hetken hyllyä vasten nojallaan, niin jo yksi keksi, että tuotahan on kiva yrittää kiivetä alas, ei kun hyppää ilmaan ja pudottautuu liki pystysuorassa olevaan villalevyyn, kynnet käy vallan vimmatusti, kun villa ei tarjoakkaan sitä arvioitua pitoa ja onneton muksahtaa toisen villalevyn päälle, seurasi kovaa turkin putsausta ja ympärille pälyilyä, "noin minä ajattelnkin tehdä" smiley_074

-20.6C, se on kyllä jännä kuinka tuo kylmyys ei tunnu pätkääkään täällä yläkerrassa, ei ole ollut finnfoamtulppa koko päivänä paikoillaan ja +22C sisällä lämmintä, kuuma meinaa olla melkeinpä, alakerrassa on lattian tasossa sellainen viileän raikas ja pään korkeudella tukalan kuuma, eikä se juuri siitä muutu vaikka kuinka lämmittää. Alakerrassa on muuten +16C istumakorkeudella, siellä on joskus jopa +20C, mutta aamuisin siellä on aina noin +10C, tungin varaston oven umpeen villalla, jos se nyt edes vähän asettuisi tuo kylmääminen sieltä.

Jostain pitäisi saada tunteja lisää kelloon, tuo kattien lämpöpulma on vienyt valitettavan paljon tunteja tästä päivästä, vielä olisi about miljoona asiaa vaiheessa, huomenna joutuu touhuamaan sitten vähintäänkin kahden edestä :?

edit: Kävin laittamassa sen valon lämmittämään eväitä, se herätti kovasti kiinnostusta, kolme piskuista nenänpäätä tärisi kummasti kun valo syttyi heidän ruokapaikallaan, emo sitten varmuudenvuoksi vielä raapi sitä oviaukkoa, joka on tuossa ylemmän ja alemman osan välissä, että tästä muuten alkaa hänen reviiri :lol:

Oli tuo emo kyllä niin raukeaa kattia, kun tuli ihmettelemään mitä touhuan, oikein pitkästi venytteli siinä edessäni, haukotteli ja sitten asettui tarkkailemaan, kyllä se yhäkin sijoittui siten, että pääsee äkkiä livahtamaan pakoon, jos tarvetta esiintyy, mutta enemmän se oli jo utelias kuin pelokas, mätin vielä sapuskaakin tuossa ja Miuku ei välittänyt mitään vaikka hääräsin siinä posken vieressä, sormillani, Mouku on tuon suhteen vähän arempi, mutta tulee sekin ihan innokkaasti evästä ottamaan, jopa Mauku nykyään saattaa tulla nuuhkaisemaan ja sitten siinä ruokakipon edessä odottaa, että siirryn vähän loitommaksi, jonka jälkeen voi jo evästää. Sitä en tiedä riittääkö tuossa polttimossa vaan teho, ei se tunnu kovin huiman kuumaksi ilmaa lämmittävän, se tuo pakkanen tietysti vaikuttaa.

ke-to välinen yö näköjään äärimmäisen kylmää, voi mennä -30C rikki täällä, jos virhe on samaa tasoa ennusteessa kuin ennenkin, nyt tuolla on vain -21C
jtbo
Jäsen
Jäsen

Kävinpä normaalia aiemmin laittamassa evästä noille, kun olen huomannut, että klo 07 jo usein syövät, Mauku oli raksujen kimpussa kun menin tuonne ja siirtyi puoli metriä, kun tulin siihen liki, sitten aloin lappamaan purkista tavaraa, nyt lämmitetylle, kipolle ja kas kummaa, Mauku alkoi popsimaan siitä aina lusikoinnin välissä ja lopulta välittämättä lusikasta mitään.

Lamppulämmitin tuntuu pelaavan yllättävänkin hyvin, nyt pysyy vesi sulana ja näköjään nuokaan ei täysin kammoa moista. Olisi pitänyt ottaa kamera matkaan, kun pennut söivät kiposta samaan aikaan, ovat jo niin isoja, että koko kippo oli pelkkää kissan päätä :lol:

Moukulla on sellainen tapa tuijotella emoa ja purahtaa, jos se emo arastelee, yleensä sitten emo hyvin varovasti rohkenee tulla lähemmäs, nyt se alkaa olla jo oppinut sen verran, että enää Moukun ei tarvitse purahdella, kun ihan itsekkin jo uskaltaa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Hölmö kysymys, mutta toimivatko nuo järkkärit koskaan sormiparistoilla?

Jotkut superzuumit toimivat ja siitä minä pidän, hajamieliselle miehelle on hyvä takavara, että voi kaupasta hakea pattereita jos akun lataus sattuu unohtumaan.
Viimeksi muokannut pvalila, Ke Joulu 15, 2010 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RMT-49
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RMT-49 »

Eipä itselleni ole tullut digijärkkäriä vastaan, joka paristoja nielisi. Tosin kokemusta minulla on vain Canonin vehkeistä. Niin vanha Canonin filmijärkkäri syö paristoja (Olisko ollut CR123?), tosin eipä niitä löydy ihan joka kaupausta.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Kumma juttu, mutta pulskan oloinen hamsteri mahtuu vähän yli sentin raosta läpi. Luultavasti myös kissat litistyvät halutessaan alle puoleen normaalista.

jtbo:n ansakyvyt eivät kyllä oikein kehuja ansaitse, häntä pitävät pilkkanaan SEKÄ kissat ETTÄ hiiret! :lol: :lol: :lol:
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Kumma juttu, mutta pulskan oloinen hamsteri mahtuu vähän yli sentin raosta läpi. Luultavasti myös kissat litistyvät halutessaan alle puoleen normaalista.

jtbo:n ansakyvyt eivät kyllä oikein kehuja ansaitse, häntä pitävät pilkkanaan SEKÄ kissat ETTÄ hiiret! :lol: :lol: :lol:
Katti menee tosi pienestä raosta, noin 3/4 pienestä nyrkistä on riittävä rako, vaikka katti näyttää olevan helposti kaksi kämmentä poikkileikkaukseltaan, katin viikset ovat sen leveyset minkä kokoisesta raosta se mahtuu.

Voi kuinka nuo olivat innokkaana ottamassa evästä tänään, kova pakkanen ollut, kaikki kolme tuli kerralla tutkimaan mitä hyvää tarjotaan, emo Maukukin söi lusikasta suoraan ja oli jotenkin mahdottoman tyytyväisen oloinen, Miuku ja Mouku molemmat halusi nenänpään tökätä mun käteen kiinni, Mouku puisteli päätään ja istahti askeleen päähän, Miuku alkoi ahmimaan evästä, mikä lie vaikuttaa, nuo rakennelmat, pakkaset vai onko aikaa kulunut nyt riittävästi, mutta nuo tulevat ihan viereen tutkimaan mitä touhuan ja tapittavat uteliaan oloisina, jotenkin tuon lampun vesikipolle laittamisen jälkeen ovat muuttuneet paljon rohkeammiksi.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Mulla on sellainen tosi ohut metsässä kävelyyn soveltuva asu, se on tarkoitettu kevääseen ja syksyyn, kunnon talvipuku on mennyt sen verran huonoksi ettei sitä oikein voi enää pitää ihmistenilmoilla, se on siis ihan puhtaasti remppa-asuna, vetoketjutkin rikki jne.

Olen tässä reilussa -20C pakkasessa jonkin verran joutunut kävelemään ja jotenkin olen alkanut kypsymään siihen ajatukseen, että tarvitsen jotain hieman lämpimämpää varustetta, mutta kun olen nyt tutkinut valikoimia, niin ei ole kyllä kovin hyviä ollut tarjolla, kaikki on typerän ohuita ja pitäisi haalia komerollinen asusteita alle, että moisessa tarkenisi, en minä tahdo, minä tahdon samanlaisen asun kuin vanhakin oli, sellainen että alle riittää t-paita + villapaita, eikä mitään kymmentä kerrosta ihmeasuja, joiden pukemiseenkin menee jo tunti, kyllä sitä alle 10 sekunnissa pitää sisätilavarustuksesta voida siirtyä ulkotilavarustukseen, niinpä siis jatkan etsimistä, kävellen tuolla pakkasessa, sillä mua rasittaa suunnattomasti ajella paria korttelia, mieluummin valikoin keskeisen helpon parkkiksen ja kävelen eri liikkeisiin, vaikka sen pari kilsaa, alle 10km ajomatkoja en oikein kovin helposti tee, jotenkin sellainen tuntuu auton väärinkäytöltä, eihän siinä edes kone kerkeä lämpiämään :shock:

Paristoja käyttää lelut smiley_074
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Oliko kissa vai mikä mutta joku otus pystyi mennessään laittamaan itse luut sijoiltaan ja hyvin ahtaan paikan jälkeen sitten heittämään ne takaisin paikoilleen :roll:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
RMT-49
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RMT-49 »

Selkeästi kissoilla on ollut ikävä sua, kun tulevat pidemmän tauon jälkeen innokkaana lähellesi.
Kiintymyksen merkkejä sanoisin :-D
Meidän sisäkissa on aina ovella vastassa, kun tulen töistä tai pidemmästä reissusta.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Katit kesyyntyvät pikku hiljaa.

Mulla oli vähän vastaavia haalarimietteitä viime vuonna ja jonkinlaiset neljänkympin haalarit sitten ostin. Noissa on monta huonoa puolta, malli sopisi vähän hoikemmalle (sehän on enemmän miehen kuin haalarin vika) ja jalkaosa on tukahduttavan kuuma suhteessa yläosaan, jolla ei ilman villapaitaa tai kahta oikein mitään tee. Kävelyyn tuo välttää, mutta esim. lumitöissä jalkojen isot lihakset tekevät työtä ja miehen tulee samaan aikaan hiki ja vilu.

Voi perhana näitä 020 -numeroita. Firmat ottavat niitä aivan kuin ne eivät olisi maksullisia ja kuitenkin ne ovat. Puhepaketteihin nuo soitot eivät uppoa ja puhelinlaskut turpoavat.

Tuossahan on taustalla se, että firmojen ei enää tarvitse maksaa puhelinkeskuksesta mitään vaan kustannus on siirretty noiden maksullisten numeroiden avulla soittajalle. Yritysnumeron ottaja voi sanoa, ettei saa rahaa puhelinyhtiöltä mutta ilmaisen puhelinkeskuksen kylläkin.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Jos hikoaa, niin tulee kylmä, vaatetus pitää olla sellainen ettei hikoa, vaan mitenkäs sitten kun lumia työnnellessä hiki tulee vaikka olisi munasillaan?

Niin pisempi tauko, jos en nyt ihan joka kolmas tunti häiriköi, niin vähintään kuuden tunnin sisään, kyllä ne siitä kesyyntyvät, no on tässä välillä melkein koko päivän olleet omissa oloissaan.

Autokin joutui remppaan, mustaa purua konehuoneessa, laturin remmi vähän alkoi oireilemaan vaikka on ihan uusi...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Taitaa olla remmissä väärät numerot kyljessä?

Etkö sä luvannut hylätä katit pariksi päiväksi etkä kuudeksi tunniksi?

Olisi kiva jos olisi jotain kolaa fiksumpaa noihin lumitöihin.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Taitaa olla remmissä väärät numerot kyljessä?

Etkö sä luvannut hylätä katit pariksi päiväksi etkä kuudeksi tunniksi?

Olisi kiva jos olisi jotain kolaa fiksumpaa noihin lumitöihin.
En koskaan lupaa mitään, voin pyrkiä, yrittää ja tavoitella, mutta luvata en voi, elämä on arvaamaton :mrgreen:

Riippuen ajankohdasta tietty moinen voi pitää paikkansakkin :lol:

Olisin tyytyväinen jos edes olisi ehkä lumikola, ratki on ainoa miniatyyrinen kolan irvikuva.

Remmi on kyllä oikea, mutta ilmeisesti asennuksessa sanomista, olisi sekin pitänyt hoitaa itse, vaan kun on niin hankalasti tehty, tuohonhan ei voi remmiä vaihtaa tienpäällä, aika käsittämätöntä mielestäni :shock:
Vastaa Viestiin