Paljon olen täältä lukenut mutta paljoa ei ole ollut sanomista, mutta nytten tuon konepeltisaumakaton ja esim Ruukin Classikin välisen keskusteluun on hieman pakko kommentoida. Olen joutunut paljon sivusta seuraamaan tuotekehitystyötä noilla kopiolla ja niiden kehitys jo viimeisen 3 vuoden aikana on parantunut paljon loimotusten vähenemisenä ja ponttien tiiveyden osalta kuten myös kiinnitysten osalta mikä on täällä ollut se keskustelun aihe.
Onhan se painettava sauma heppoisen oloinen ajatuksena kun ajatellaan että se vain "painetaan" alas mutta täytyy huomioida saumojen pituudest ja siitä tuleva kitka pinta/toisen reunan ruuvikiinnity/pellin leveys, jote oma mielipiteeni ja laskelmat ja käytännön testit nähneenä uskon vahvasti että kyllä ne pellit siellä katolla pysyy. Konepeltisaumakatottoon en osaa verrata koska siitä minulla ei juuri ole kokemuksia, muuten kuin nähnyt katoilla.
Yritän olla mainostamatta "kopio" tuotteita koska olen niiden kanssa töissä ajoittain, mutta isoimmat ongelmat valmistajilla on ollut pinnoitteiden kanssa eikä niinkään tiiveyksien tai katolla pysymisen kanssa.

On hyvä että asiasta on keskustelua ja mielipiteiden kertomista, koska muuten rakentajien on vaikea saada mielikuvia tuotteista ja kuitenkin rakentaminen kallistuu kaiken aikaa jokaisella osa-alueella ja halvempia ja taas halvempia keinoja yritetään löytää niin rakentajien ja valmistajien osalta kaiken aikaa. niin on vaikeaa verrata vanhaa perinnettä uuteen teknologiaan jota ei kuitenkaan ole käytetty kuin muutamia vuosia vasta.
Tietenkään ei saa olla liian sinisilmäinen uusille tuotteille koska käyttökokemuksien ja käyttöajan kokemuksia ei ole eikä niistä tiedetä varmaksi kuinka kauan mikäkin kestää. Laboratoria testit eivät kuitenkaan ole 100% verrannollisia todelliseen elämään vaikka niitä kuinka yritetään mallentaa erilaisilla mallennuksilla ja käytännön testeillä vanhentaen ja sadettaen.
En tiiä oliko tästä mitään apua kellekkään mutta ajattelin kertoa miten olen itse nähnyt profiilipeltien käytön ja testauksen erifirmoilla ja ainoastaa voin sanoa että töitä tehdään valtavasti. ja kai tähän voi sanoa että iselläni on tällä hetkellä bitumikatto ja en ole sitä ainakaan vähään aikaa vaihtamassa.